Testfamilj - hemma hos Mumintrollen i Mumindalen

(Finland, Åbo, Nådendal, Mumindalen)

Fängelsehålan

Barfotastigen

Grattis! Ni får 4 biljetter till Mumindalen!
Yippie det vart glädje hos barnen som hette duga.
Så då skulle jag ta med min 9,10 och 19 åring.
Äldsta tjejen ville med på ett hörn hon med så då vart vi ju 5 men det gick super det med genom att köpa till en extra biljett  och det är rätt skönt att vara fler av oss äldre när man ska ha koll på dom mindre.

Vi beställde biljetter för att ta oss till Finland hos Viking Line där vi samtidigt kunde beställa en extra biljett till mumindalen , vilket var riktigt smidigt. Vi tog båten som gick på kvällen så barnen hann leka lite med Ville Viking innan det var dags att sova och vakna utvilade när vi anlände till Finland. Eftersom vi åt en stadig middag innan vi åkte på kvällen så vart det en billig *matkassa* med  liten kvällsfika på båten  och sen frukost på morgonen. Så hela båtresan med lite fika och en extra muminbiljett kostade ca 2300kr för oss 5.

Väl framme i Finland hade vi 20 minuter på oss att ta oss från båten och till Muminbussen som gick ifrån hamnen (bakom hotellet). Vi hann med den men den vart proppfull och det var inte alla som kom med den och fick glatt vänta på nästa buss som gick en timme senare (har jag för mig om jag inte minns fel).
Resan med bussen tog ca20-25 minuter och kostade 25,50 Euro för 3 vuxna och 2 barn enkel resa. Tycker det var lite dyrt för en sån pass kort bussresa som ändå var proppfull och många fick stå i. Så det var vi överens om att pengarna för bussresan kändes inte så roligt att betala.

När vi kom fram med bussen så hade vi ett par timmar till godo innan Mumin världen skulle öppna så vi slog oss ner i en jätte mysig park och bara njöt av morgonsolen och fågelkvitter innan vi promenerade den sista lilla biten till den berömda bron som går över vattnet och till Mumintrollen.
På vägen passerade vi även båten som går över till Väski som är en äventyrs Ö som planerats för barn i lågstadieåldern. Det finns så man kan köpa en två dagars sambiljett där det ingår båttransport till och från Väski , inträde till Väski och inträde till Mumindalen för 40 euro.

Väl framme hos Mumintrollen ,Lilla My , Stinky, Hattifnattarna och alla andra så åkte kartan fram och vi började att se oss omkring och upptäcka alla skrymslen i Mumintrollets lilla by som var omringat av skog och sen vatten.
Vi hade redan hemma kollat in dagens pogram och visste vilka tidpunkter vi skulle vara vart så vi inte skulle missa något men det hade vi inte behövt för det ropades ut i högtalare så fort det var något på gång och det var ett extra plus i kanten.

Bland annat så tog vi en bild tillsammans med ett av Mumintrollen och det kostade 15 Euro och helt klart värt varenda krona. Barnen uppskattade det jätte mycket och att få ta med det fotot hem sen var riktigt uppskattat.
Vi var inne i Mumintrollets välkända hus och minsta tösen kunde inte låta bli att tex provligga i lilla Mys säng.
Vi var förbi den elaka häxan som gärna ville att man skulle komma och provsmaka maten i hennes kittel.....men det var tur att inte många gjorde det med tanke på att maten var förgiftad.
Vi såg även på teatern om jätte pumpan som var jätte uppskattat av både barn och vuxna.
Sen var Stinky bråkig så poliserna satte honom i fängelsehålan.
Sen så gick vi även vilse i labyrinten men hittade ut till slut. Det vart sångstund vid Muminpappans båt , vi var till Snusmumrikens läger , Hattifnattarnas grotta , brandstationen  och en massa annat skoj.

Barnen gick barfota stigen och tyckte att fötterna kändes riktigt lena efter det och det var uppskattat.
Sen hade dom något som kallades viloparken och det var verkligen både för stora som små. Kuddar att ligga på under tältliknande tak och hängmattor att ta sig en liten powernap i eller bara mysa och vila fötterna.

Det fanns ett par stånd med lotteri och  ansiktsmålning och barnen hade gärna sett några fler stånd.
Det fanns en bra shop om man ville köpa med sig lite roliga saker hem.
Allt från mjukisdjur till muggar  badlakan, vatten flaskor , väskor , prydnads saker mm
En liten söt godisbutik hittade vi med och så klart köpte vi med klubbor hem som såg ut som mumintrollet och söta röda klubbor med Lilla My på.

När det gäller maten så var vi super nöjda. Matställena låg alla runt om på samma ställe och hade sittplatser så man kunde sitta ute och äta ...så det spelade ingen roll om en ville ha pizza  en ville ha hamburgare eller bara köpa en glass för vi kunde springa och köpa vad vi ville ha men ändå sitta tillsammans och äta.
Sen fanns det ju en resturang i närheten där man kunde äta buffe och där satt man ju så klart vid just den resturangen.
Extra plus var att när man köpte glass i glasskiosken så fick man dekorera sin glass själv med olika sorters såser och strössel. Både barn och vuxna stod där med ett leende och dekorerade sina glassar .

Barnen var helnöjda med dagen och hann med att se allt på området som inte var för stort utan litet och gulligt.
Dom två äldsta tyckte även dom om det men hade velat haft något mer för tonåringar/vuxna barn så det verkligen kunde bli en familje upplevelse för alla åldrar.

Så HELHETEN blir plus4 solar av 5 med avdrag för den dyra bussfärden  , saknades något extra för tonåring/äldre barn och att det kunde ha funnits lite mer stånd enligt barnens tycke som var i åldrarna 9,10,19,20.
Som vuxen tycker jag själv att det var jätte mysigt och fick mig goda skratt jag med. Och varma dagar behövs det verkligen pengar på fickan för det är inte billigt att köpa till glass/vatten/läsk när det behövs en hel del. Annars så får man ju räkna med att det är ju inte som att handla på en affär utan det kostar ju en hel del. Så för att slippa fylla på vattenflaskan på toaletten , vilket vi inte ville (känns inte så trevligt) så hade jag uppskattat som vanligt en kran med fräscht vatten där man kunde få fylla på vatten flaskor gratis =) och det hittade vi inte.

När dagen var slut så tog vi ett farväl och Stinky var den sista som fick en hejdå kram innan det var dags för en promenad till bussen igen som skulle ta oss till hamnen och där vi pustade ut och åt glass i väntan på att få stiga ombord på Viking Grace för en kall dusch , lite lek med Ville viking och karaoke i baren och god natts sömn.

Väl framme i Sverige och Stockholm igen så var klockan 07.30, så vi tog igen oss lite extra på terminalen innan vi trippade vidare till djurgårdsfärjan och åkte över till gröna lund och spenderade dagen där innan vi åkte hem.

Stort tack till barnsemester för inträdesbiljetterna så vi kunde få åka och kramas med alla mumintroll och deras vänner!