Testfamilj Astrid Lindgrens värld

(Sverige, Vimmerby, Astrid Lindgrens värld)

Vår familj, bestående av tre barn (0,3,5 år), besökte Astrid Lindgrens värld sista veckan på sommarlovet. Det var lagom med folk, klart blev det många på uppträdena. Vädret var så där, lite regnskurar emellanåt men uppehåll när det var uppträdanden.

Som testfamilj fick vi inträde till en dag, men hade hört av många att två dagar var att föredra, därmed köpte vi till en dag för 505kr (superbra att det fungerade). När första dagen var avklarad undrade vi lite vad vi skulle göra andra dagen, men även den dagen tog slut i ett nafs.

Parkeringen kostade 40kr per dag, vilket jag tycke var lite mycket när inträdet ändå är relativt dyrt. När vi kom var det ingen kö i entren, så det blev att bara passera utan uppehåll - superbra!

Vi började med Bråkmakargatan, vilket vår 5-åring tyckte var superroligt då vi precis hade läst om Lotta som cyklade in i fru Bergs häck. Att få gå in i husen tyckte båda var roligt. Synd att man inte kunde ta Lottas hemliga väg mellan husen, då där var en superstor pöl.

Sedan fortsattes det mot Saltkråkan, som blev bådas favorit på resan. Här fick man sitta i små båtar (som barnen kallade det) och åka runt inomhus och titta på olika karaktärer från Saltkråkan. Farbror Melker var sig väldigt lik. Denna "båt" åktes tre gånger och var en bra grej att göra när det regnade.

Därefter gick vi till Lönneberga, där man kunde åka rutschkana och hoppa i höet. Rutschkanan var rolig för femåringen, men lite stor för treåringen. Däremot tyckte båda att det var väldigt roligt att hoppa i höet. Höet var även bra när det regnade eftersom där fanns tak över.

Vi passade på att gå på en litet uppträde med Emil för att lite senare gå på den stora föreställningen. Sittplatserna var fina med konstgräs och det spelade ingen roll var man satt, man såg allt ändå.

Önskvärt hade varit med lite bättre platser att sitta på för att ge bebisar mat. Detta gäller hela parken. Man har inte tänkt så mycket på de minsta, svårt att komma fram på vissa ställen och in i vissa affärer, vi hittade inte många skötrum och på den stora restaurangen vid Lönneberga fick man inte ta med vagnen in (vilket blir svårt att undvika när bebisen inte kan sitta).

Vi tog ändå med vagnen in och blev väldigt nöjda med maten (av fyra ätande fanns favoritmaten till tre). Även mycket nöjd med att man kunde välja två storlekar på portionerna. Även vi vuxna tog den lilla portionen och blev nöjda. Drickan borde flyttas till salladsbuffen, alla letade efter drickan

Sedan bar det av till Bröderna Lejonhjärta, som ingen av barnen kände till och var därmed inte så intresserade av detta. Snabbt gick vi vidare till lilla Bråkmakargatan, där det tittades lite på de små husen och man kunde gå in. Att få gå in i husen var uppskattat av båda barnen.

Lite fika på ett ställe och inhandling av guldpengar uppskattades av barnen. Då kom även Kling och Klang samt Prusseluskan på besök. De satte sig ner och fikade med gästerna.

Kvällen avslutades i Mattisborgen, där vi såg föreställningen. Detta var den bästa föreställningen enligt båda pojkarna. Tror det var för att den var mest spännande, för egentligen såg dem minst av denna pga att det regnade efter ett tag. Ingen av dem har sett Ronja på tv.

Dagen efter gick vi till Pippi och tittade på föreställningen, då det kom en skur fick jag sitta på ett fik bredvid och ge den minsta mat, därmed missade jag den föreställningen. Borde ha lite tak över föreställningarna så hela familjen kan få vara med.

Denna dag gick vi till Nils Karlsson Pyssling, vilket jag nog tyckte mest om. Barnen tyckte det var roligt att allt var så stort. Även här fanns lite rutschkanor som uppskattades av femåringen , men var lite för stora för treåringen.

Mattisborgen gick vi till igen för att gå in och titta inuti. Det var mörkt men spännande tyckte båda barnen. Dagen avslutades med lite shopping i affärerna. Avslutningsvis kan bara sägas att det var trevliga två dagar och hoppas kunna åka dit igen när den minsta har blivit 4-5 år, som jag tror är den bästa åldern.