Jambo Feriepark - Fårup sommarland

Packning

Minigolf Jambo

Stranden Saltum

Sommaren 2013 bestämde vi snabbt och lätt att åka till Danmark och Fårup sommarland som vi kikat på i flera år. Mitt i högsommaren bland massa andra semesterfirare. (v.31) Grabbarna är nu 11 och 9 år och älskar vattenland.

Det skulle bli fint väder i flera dagar så vi tog med tältet. Kollade runt och fastnade för Jambo Feriepark, en 5-stjärning camping som låg nära Fårup. Bokade 3 nätter.

Vi åkte Göteborg-Fredrikshamn och tog en sväng till Skagen (4 mil), åkte med Sandormen (lilla tåget = kärra och traktor) ut till Grenen, strandremsan längst ut där Skagerack och Kattegatt möts. Mysig liten tur när det är härligt väder. Tur vi tog tåget, såg ut att vara en rejäl promenad.

Kostade pengar att parkera men några p-automater tog kort. Funkade bra.

Sen åkte vi ner det ca 10 milen mot Saltum och Jambo Feriepark.

Det var förstås en stor och fin camping med massor av aktiviteter. Det har även stugor och campingvagnar att hyra ut.

Det finns en fin äventyrs-minigolfbana, 60kr/pers, en pool och solstolar, tv-rum för endast vuxna, litet "spel-rum", en sporthall, mega 3-hjulingar för 20kr/halvtimme, ett minimarket och en restaurang.

Servicehusen är fina och de har familjeduschrum med toa, dusch och extra handfat... skönt att alla gör sig i ordning samtidigt efter en lång dag på stranden eller i badhuset. Det kostar 8 kr att duscha i 3 min (det är längre tid än man tror).

Alla i familjen får var sitt magnetkort som man drar när man ska in i duschhrummet, till poolen mm. Det är väldigt smidigt, när man vill duscha så drar man kortet bredvid duschen och betalar gör man först när man checkar ut.

Det första vi gjorde var förstås att sätta upp tältet, tryckte in oss på den fina platsen och förundrades sedan på kvällen över vilka stora tält många hade och funderade om de hyrde 2 tältplatser och vad det kostade i så fall!?

Skrattade gott i flera dagar då vår svenska granne som kom samma dag som oss berättade att vi, precis som dem, knött oss i på bara halva tältplatsen!! Vi missade att det stod samma nr på tältplatsen bredvid så egentligen hade vi DUBBELT så stor tältplats! En kul överraskning... tältet var uppe men vi kunde sprida ut oss lite mer. Tog ett tältsnöre och satte fast i rutan på bilen som torklina.. toppen och lyx tyckte vi.

Man kan byta sina kylklampar till nya, kalla i minimarket. I Bronderslev (2 mil bort) kunde man handla i större mataffärer och i Ålborg har de tex Ikea som är så smidigt att luncha på.

Restaurangen är ok, de har pizza, vanliga "kött-rätter" och ibland buffe. Billigt med en öl och vin till middagen. Det har dock tyvärr inte öppet så man kan äta frukost. Vi hade ju önskat slippa kylbagen! 3 nätter för 1700kr ca, stor tältplats med ström.

Lekplatsen är fin och stor, det är livat på campingen till kl.23 så det var skönt att vi tog en plats lite längre bort från entren och lekplatsen.

Vi hade ändå nära till servicehuset och vid "vår gata" hade vi en tjusig kran där vi kunde hämta färskvatten.

Det var nog bara 2 km till stranden. Den var lång och bred! Jättefin verkligen!!

Man fick köra ner med bilen ändå till vattnet eller om man hellre ville ligga vid dynorna. Det var lite träning att gå runt på dynorna som var höga på sina ställen. Vattnet var härligt och botten fin, lagom långgrunt tyckte vi.

Man bör ta bilen till Fårup Sommarland, förklarade personalen. Det var lite för långt att gå från campingen, om man inte gillar att gå eller tar cyklar med sig. Såg ut att vara fina cykel/gångvägar överallt.

*Glöm inte ta med en "husvagnssladd" så du kan koppla in dig på elen.

*Ta med en lång, "utomhus-förlängningssladd" med många uttag för alla mobiler, nintendospel och vattenkokare.

*Köp en ihopfällbar vattendunk på 15 liter på Biltema, 50 kr. Skönt att ha eget vatten vid tältet.

*Myggspray, kom ihåg att alltid stänga myggnätet till sovdelen i tältet.