Öland i oktober!

(Sverige, Öland, Långe Jan, Eketorp, Allvaret)

väderkvarnar - en vanlig syn på Öland

Långe Jan

Utsikt från Långe Jan

Öland i oktober kanske inte alla tycker verkar mysigt. Regn, blåst och kyla?
Vi kände att vi behövde komma iväg hemifrån ett dygn och gjorde en spontanresa till östkusten och Öland (bor utanför Göteborg). Äldsta sonen hade läst Sveriges landskap i skolan och undrade hur det var att gå på Alvaret och yngste sonen har precis läst sten- brons- järnålder och vikingatid i skolan och hade många funderingar kring detta. Vi tyckte att Öland skulle funka bra som mål för att både komma hemifrån men också för att förankra kunskaper från skolan.
Från Göteborg är några mil att köra, men med en spännande bok (Robinson Cruse) i cd-spelaren sitter alla helt uppslukade i berättelsen de nästan 40 milen!
Eftersom vi hade en ganska begränsad budget packade vi med spritkök, liggunderlag och kylväska full av mat.
Väl framme vid Ölandsbron var vi alla fulla av förväntningar om det kommande dygnet. Eftersom detta var en spontanresa hade vi inte bokat något boende och inte heller planerat något särskilt, förutom att barnen skulle få gå på Alvaret:)

Vi styrde kosan söderut efter Ölandsbron och hittade ganska snart ett vandrarhem med utsikt över havet och solnedgången. Vi var nästan ensamma på hela vandrarhemmet och värden var glad att någon hittat hit.
Efter att vi lagat lite middag tog vi en underbar promenad på stranden intill. Barnen började genast bygga små stenrösen och hus av stenarna på stranden. Solen höll på att gå ner och vi fick en vacker och underbar promenad i kvällningen.

Nästa dag packade vi in våra saker i bilen och vi kom snart ut på Alvaret. Här gick kor och får och betade i morgondimman och vi hittade en trappa på ett ställe där vi kunde klättra över. Barnen fick en egen verklighet på vad Alvaret är för något.
Vi körde över på den östra sidan av Öland och följde vägen ner mot Långe Jan. Eftersom det varit skördefest en eller ett par veckor tidigare var alla trädgårdar pyntade med pumpor i alla möjliga storlekar och former. Här och där fanns gårdsbutiker där varor låg på ett uppställt bord bredvid vägen och med en liten ask bredvid där man kunde lägga pengar. Barnen var fascinerade! Tänk att man var betrodd:)
Vi stannade och köpte två stora pumpor på ett ställe och två burkar med honung på ett annat.
Vid lunchdags tog vi spontant av ner mot en hamn. Där satte vi oss i lä mot en fiskebod i höstsolen och kokade te med nyinköpt honung och åt goda matiga mackor. Väl där var vi förstås också tvungna att geocacha lite också. En finurlig gömma fanns i hamnen :)

Vid Långe Jan tog vi alla 297 trappstegen upp till toppen och vi kunde ensamma stå och njuta av utsikten. På några skär i närheten låg sälar! Det hade vi aldrig sett i det vilda tidigare.
Vi tittade en liten stund i det fina Naturum som de har där med information om fåglar framför allt.

När vi var nöjda med den södraste delen av Öland fortsatte vi vår tur och följde västsidan norrut. Även här stannade vi i en gårdsbutik och handlade polkagrisrödbetor, morötter och lök för en billig penning. Barnen provade majslabyrinten på en åker i närheten och höll nästan på att gå vilse.
Sista stoppet gjorde vi på en fin rastplats med väderkvarnar på rad samt en lekplats med gungor. Efter en god middag bestående av pasta och bacon- och broccolisås fick pappa i familjen syn på buskarna i närheten. De var fulla av slånbär! Då vi älskar att sylta och safta men aldrig provat slånbärssaft kunde vi inte hålla fingrarna i styr, utan plockade ett par petflaskor fulla. Det blev nog den godaste saft vi någonsin tillagat. Och det bästa av allt när vi dricker denna saft kommer minnen från en underbar spontantur till Öland upp.

Bäst med denna resa var att vi inte planerat något. Vi tog turen som den kom och stannade när någon i familjen hade lust. Vi hade inga tider att passa och det var ingen trängsel någonstans.
Vi har pratat många gånger om denna spontanresa som förgyllde den annars ganska mörka och trista oktobermånaden.