Astrid Lindgren

(Sverige, Småland, Vimmerby, Astrid Lindgrens Värld)

Katthult

Kul med

Välkomna in

Startade hemma i Skåne tidigt på morgonen, en av de få soliga dagarna den sommaren. Bil cd:n laddad med många av Astrids sagor men även andra sagor. Sonen, då 2½ pratade oavbrutet om Pippi och Emil.
Väl framme (efter lite rast i skogarna) inkvarterade vi oss i en campingstuga, liten men mysig och gick sen in på Astrid Lindgrens Värld. Ganska sent på säsongen så inga köer. Vilken underbar värld som öppnade sig. Kändes som vi förflyttade oss in i sagorna själva. Sonen ville vara överallt på en gång. Han ville inte att dagen skulle ta slut. Han somnade gott när vi kom tillbaka till stugan och vi grillade lite korv. Sen somnade vi också tidigt. tur, för sonen vaknade oerhört tidigt och ville till Pippi. En heldag spenderades i parken, som bjöd påså mycket underhållning, värme och glada personer. Trots lite bök ibland såg men få sura miner. Vi fick nästan släpa sonen där ifrån på kvällen. Vi grillade igen och sen en runda på minigolfbanan. Dagen efter städades stugan och bilen packades. Vi tog turist-tåget (ombyggd traktor+vagn) runt om i Vimmerby. Ganska kul men vi kunde nog klarat oss utan mycket av det. Ett besök i Vimmerby innan vi började färden hemåt. Eftersom solen sken tog vi vägen längs med kusten och stannade till på ett bad/camping på vägen hem. Där fanns hyfsad badplats, men bra minigolf och studsmattor. Sonen och pappan ville inte vidare. Trötta och glad styrde vi hemåt på kvällen med många minnen i bagaget. Sonen pratar än om Pippi, Emils vattenpump, Karlsson på taket och husen i Alla vi barn i Bullerbyn.