Disneyland Paris med buss

(Frankrike, Paris, Disneyland Paris)

Här åker vi i bussen

Disneyparaden

Eiffeltornet

Vi var lediga en vecka under påsklovet och valde mellan att tapetsera om vardagsrummet eller resa iväg på en resa.
Vardargsrummet  får tortsätta att vara gult och istället tog vi en restresa med buss till Paris.

Vår femåring sitter ju sällan still, därför var vi lite oroliga hur detta skulle gå vägen, men det gick jättebra. Farmor följde också med, så vi var en vuxen till varje barn.
Vi sov på bussen och det gick faktiskt skapligt, barnen sov jättebra och vi andra nickade väl till då och då.
De hade även mycket toapausar under vägen,så vi slapp att använda toan på bussen en enda gång.
Barnen hade även med sig böcker och femåringen älskar att måla.

När vi vaknade upp på bussen på måndagen var vi framme i Paris, efter att ha ätit frukost på hotellet som var ett disneyhotell, gav vi oss ut i parken. Det finns hur mycket som helst att se och två dagar är  alldeles för lite. Parken är egetligen två parker och det skulle nog behövts fyra dagar för att uppleva alla shower och uppträdande.
Men vi ilade runt och fick uppleva det mesta.
Attraktionerna är helt otroliga, och vi hann att åka det vi ville. Köerna var på ca en halvtimme och det var visst inte så mycket för disneyland. De har dessutom ett system som heter fastpass, så man kan boka en ungefärlig tid för en attraktion och på så vis slippa de värsta köerna.
Missa inte disneyparaden som går en gång om dagen.
Maten köpte vi inne på området, det är ganska dyrt och det var typisk snabbmat.

Vi var fyra dagar i Paris och de två dagarna, som vi inte var inne i parkerna, kunde vi köpa till utflykter.
Den guidade turen i Paris var en hel dag och den kan jag verkligen rekommendera. Först var det guidning i bussen, sen ingick det även en båttur på Seine.
Vi gick även runt själva några timmar i Paris, tur att vi hade kärran med oss till vår femåring, för det är mycket att gå i Paris även om man kan ta Metron.  Vi var borta i Notredam och tittade på katedralen och sen satt vi på en uteservering och tittade på folklivet. Mona Lisa hann vi inte med.
Paris är så otroligt vackert.

På kvällen körde bussen hela gruppen till Montematre, där vi fick mat på en resturang,  medan en trubadur sjöng vackert för oss på franska.
Den andra utflykten var till en djurpark, det var lugnt och skönt där och det känndes bra, att ha en mellandag, med lite lugnare aktiviteter.
På kvällen åkte jag och min man och det två äldsta killarna, med på en utflykt till Eiffeltornet. Vår femåring lämnade vi hemma med farmor.
Det var mycket köer, men vi åkte högst upp, vilken utsikt. Dessuom tänder de lampor, som blinkar tio minuter varje timme, så det ser ut som hela Eiffeltornet glimmar. Det var som en dröm.

Hela Paris resan flöt jättebra och vi är hur nöjda som helst.
Det var mycket barn med på resan och det kändes inte som man störde, om det blev lite stimmigt ibland.
Dessutom fick barnen nya kompisar :)