NordJylland det bästa Danmark

(Danmark, Aalborgs Zoo Fårup Sommarland Jesperhus Blomsterpark)

Mycket nöje på Nord Jylland!

Vi- min man, jag och våra två barn 4 och 7 år kom till Fredrikshamn sent på kvällen så vi bodde på Scanic Stena Line en natt. Ett underbart hotell med simhall inomhus med flera vattenrutschkanor och vattenkanoner. Jättekul tyckte barnen!

Dagen efter åkte vi till Aalborg Zoo en ganska liten djurpark med apor, björnar, en bondgård och en massa andra djur. Barnen tyckte det var skönt att det inte var långa avstånd inne i parken (som det är på Kolmårdens djurpark) så inga trötta ben här inte!

Våra barn tyckte inte att djuren var bäst utan den enorma klätterställningen som fanns i lekparken. En jättehög klätterställning som avslutades med en rutschkana i en tunnel, jättekul tyckte vår 7-åring medan jag hade hjärtsnörp varje gång han skulle upp!

Därefter bar det i väg till campingstugan på Jesperhus Resort (vår vinst från Barnsemesters Danmarksjakt). Efter en god nattsömn i stugan besökte vi Jesperhus Blomsterpark som ligger alldeles intill campingen.

En helt enorm Blomsterpark med mängder av vackra blommor, rabatter och olika arrangemang. Där var det långa avstånd mellan aktiviteterna, men det gick ett tåg inne i parken som vi åkte med och steg av där vi ville.

Här fanns  mycket för barnen. Karuseller, en spöktunnel, båtar och bilar att köra, hoppborgar och en klätterbana i regnskogsmiljö. Ännu mer klättring inte bra för mitt hjärta.....  Det var lite folk och nästan inga köer så barnen kunde åka karuseller hur många gånger de ville det var bra!

Vårt sista besök från vår vinst var Fårup Sommarland. Ett kanon ställe där vi kunde varit minst 2 dagar! Där fanns det också ett tåg så att vi kunde åka mellan aktiviterna det var bra för trötta barnben!

Vi åkte först alla barnkarusellerna, det fanns ett tivoli som var anpassat till barn mellan ca 2-10 år. Sedan tog vi tåget till vatten landet som var helt enormt! Vattenrutchkanor i mängder och för alla åldrar! Vissa skulle jag inte åka om jag fick betalt så branta! Men kul tyckte tonåringana... Det fanns även kanor för våra barn så här kan alla bli nöjda. Intill vattenlandet fanns även några bergochdalbanor för Modiga...

Det fanns mycket mer att göra på Fårup sommarland, men vi hann inte upptäcka mer den här gången. Vi hann dock att se att många hade med sig egen mat och att det fanns stora gräsytor med grillar, där man kunde grilla sitt eget kött och ha picknick.  Bra alternativ om man vill spara några kronor.

På kvällen åkte vi till tillbaka till Scandic Fredrikshamn för att ha nära till färjan hem. Men innan vi kom fram tog vi ett badstopp vid den underbara stranden i Lökken. Sanden är mjuk som vetemjöl och stranden milslång. Vattnet var ljummet och jag badade länge med vår dotter 4 år. Vi köpte pizza och åt i kvällsolen på stranden.

Det var mitt bästa Danmarksminne!