Stockholm/Kolmården

(Sverige, Naturhistoriska, Vasa museet, Stockholms slott, Skansen, båttur under broarna, Kolmården)

Djur inne på Skansen akvariet

Lekplats inte långt från hotellet

Vasamuseet är en upplevelse för alla

Efter mycket letande på nätet hittade vi att man kunde boka boende på hotell och få ett "Stockholm a la carte" kort. Fördelen när vi hade detta kort att det kostade inte oss ett öre vad det gäller entrer och dylikt. Det som kostade var mat, glass och ev turistsaker. Vi bestämde oss för Täby Park. Lätt att hitta dit för oss som inte tycker om att köra i Stockholm och sedan var det nära till pendeltåg där man sedan lätt kunde byta till tunnelbana.
Första dagen vi kom upp utforska vi mest omgivningen av hotellet som blev till Täby centrum äta lite och leka vid en lekplats en bit därifrån, praktiskt nog inte många meter från hotellet. Bra när man skall lufta barn som har suttit en hel dag i bilen med korta depåstopp som att titta på Brahehus vid Vättern.

Första dagen i Stockholm blev det Naturhistoriska med dinosarieskelett och lite andra saker även om det inte var lika intressant som att se dinosarier. Eftersom vi hängde på porten och var där ett tag innan de öppnade så åt vi vår medhavda matsäck på museet också. Sedan var det dags för nästa krux leta upp tunnelbanan som tog oss mot centrala delarna av stan, nämligen Gamla stan.
Väl framme där upptäcker vi att vi hinner till vaktparaden vid slottet. Pojkarna tycker att det är kul att se en stund innan vi går in i slottet för att se på det som finns där inne. Vilket vi vuxna väl hade mer behållning än våra pojkar på snart 5 och 7. När vi var färdiga där inne tyckte vi det var dags för lite korv och bröd och glass. Passade på att gå in i kyrkan jämte slottet med Sankt Göran och draken. Innan det blev mer intressant för pojkarna med Livrustkammaren. Fick tom klä ut sig till riddare eller för den som ville prinsessa, det sistnämnda var inte pojkarna så intresserade av konstigt nog....
Nu var det dags för lite båtfärd "Stockholm under broarna" där vi skulle passera ett antal broar och 2 slussar. När vi fick våra biljetter så fick vi även med kritor och block för pojkarna vilket kom till god användning eftersom pojkarna tyckte att det blev lite långtråkigt vissa sekvenser under resans gång. Tyvärr regnade det lite vilket gjorde att man inte tog ut dem på däck men vi såg bra ändå och det är bra att turista i en stad med mycket vatten till sjös också och inte bara på landbacken.
När den här turen var klar var det hög tid att äta för vår del tog vi oss till Jensens böfhaus, god mat och även här lite sysselsättning för pojkarna som började känna av en lång och händelserik dag.

Andra dagen. Först tog vi oss ut till Gamla stan igen med de trånga gränderna och leta b.la upp Mårten Trotzigs Gränd. En upplevelse för pojkarna att kunna nå från vägg till vägg, inte överallt man gör det.
Nu var det hög tid att leta upp båten som skulle ta oss ut till Vasamuseet. Vi tog en variant av båttur där man kan hoppa av/på vid några resmål. Sedan var det dags för oss att ta oss in på Vasamusett för oss vuxna var det första gången sedan Vasa hamnade i den nya byggnaden som vi hade såg båten. Vilken upplevelse även om den äldste pojken tyckte att den inte var så fin som den en gång hade varit men ändå. Här tillbringade vi god tid och mycket upplevelser för oss alla fyra. Tyvärr tyckte vi att det var rövarpriser för maten så vi bestäme för att skjuta på maten till senare på kvällen och istället nöja oss med lite glass.
Skansen akvariet får åtminstone våra barn är det aldrig fel med djur och här fick dem det ordentligt.  Vi behövde inte gå så långt innan vi  upptäckte att serverade de pannkakor och barn behöver ju lite bränsle för att orka med, vi vuxna fick oss något i magen också. När vi var färdiga med upptäckte vi att på grannstället blåser glas. Där hade våra barn gärna stannat längre. Men ibland behöver de som jobbar där lite välbehövlig paus... Eftersom vi nästa dag skulle till Kolmården hoppade vi över resterande djur här på Skansen.
Hoppade på en spårvagn som tog oss en bit närmare Kungsgården.
När vi väl var där var klockan närmare fem så vi bestämde oss att ta oss mot hotellet men att stanna vid Täby centrum som låg ca 15 min från hotellet. Både för att äta och att barnen skulle få leka av sig vid närliggande lekplats.

Tredje dagen. Idag skulle vi packa och äta frukost och kånka ut grejerna till bilen. Efter lite kartläsande kom vi fram till Skokloster. Ett fint slott där vi gick familjevisningen så gör det inte så mycket att barn är just barn. Efter det gick vi till något de kallade barnverkstaden, mycket populärt hos våra barn där de fick göra pappersplan och annat pyssel. Det tyckte barnen var det roligaste här.... Sedan fortsatte en lång färd mot Kolmården. När vi väl var framme vid First Camp i Kolmården och fått in våra grejer gick vi ner till badplatsen där det var svinkallt och såg till att få en bit i magen.

Fjärde dagen. Med det boende vi hade bokat tog vi ett paket där det ingick 2-dagars biljett till Kolmården. Vi hade fått tipset att börja med safarituren vilket det verkade som om många andra också hade var kö ända ner till vägen. Tyvärr var det filminspelningen denna dag också. Men det är en upplevelse att köra bland djuren. När vi kom till den stora djurparken så var det dags att ta oss förbi djuren för att ta oss till delfin föreställningen. Vi stannade dock och tittade lite här och där b.la. på den badande björnen som han fick som smeknamn av vår familj.  Det var tur att vi var ute i god tid när vi kom en halvtimme (föreställnigen började 14.00), innan föreställningen började eftersom vi kom en bit bak i kön. Men när det väl började rulla på så fick vi en bra plats. Vilken föreställning. Alla fyra var helnöjda.
Sedan passade vi på och titta på rovdjursföreställningen. Kul att se dessa djur på detta sätt. Rekomenderas att ses även detta. Mer djurtittande och sedan var det två barn som ville rida kamel innan vi började palla oss mot stugan. Med stopp vid några lekavdelningar.

Femte dagen. Packa och städa stugan och sedan se till att lämna nyckel innan vi åkte till djurparken. Den här dagen satsade vi på att titta på föreställningen som började 12. VIlken skillnad kom långt fram i kön trots att vi var lite senare och när föreställningen väl började så fanns det många lediga platser kvar....
Nu passade vi på att titta mer på tigrar, apor, pingviner och annat. Innan vi gick tillbaka till Kulmården som de kallade det med en liten lekplats och bassäng.
Bestämde oss att även gå in på tropikariet på Kolmården. En upplevelse att se ormar och andra otäcka kryp trots att ungarna att sett det några dagar tidigare på Skansen tyckte de att det var hel kul. Fick knappt ut dem därifrån....
Bestämde oss nämlige för att åka genom Safarit en gång till innan vi styrde kosan vidare till pojkarnas farföräldar. Vilken skillnad nu vi kom som andra bil nu när vi kom lite innan halvfem, när vi var där stängde de vid fem. Perfekt det blev inte så mycket kö där inne och djuren var inte så slöa trots att det hade varit en fin dag med åtminstone 22 grader.

Slutkontentan för denna semester lyckad och mycket trevlig och lagom fint väder. För denna skrivare vill nog inte ha det för varmt när man är ute i städer och är man i djurpark så trivs inte djuren när det är varmt utan ligger och sover när det är lite väl gott...