Ett alldeles annorlunda, underbart äventyr!!!

(Sverige, Skåne, Broby, Osby, Malmö, Äventyr Annorlunda, Brios lekoseum, Chokladfabriken, Folkets Park Malmö)

Häääärligt!!!!

Dressin i vackert landskap!

Efter att länge ha velat kring vad vi ville göra på vår semester tog jag tag i det hela och bokade lite olika aktiviteter och boenden till en mini familjesemester. Så här blev det:
Vi gav oss av, med fullpackad bil, tidigt onsdag morgon för en resa på ca 10 mil ner till Broby, strax söder om Osby. Väl framme stod vi öga mot öga med vårt valda äventyr. Under de närmaste 24 timmarna skulle vi tillsammans ta oss ca 24 km t o r med hjälp av olika färdmedel. Resan inleddes med dressincykling genom underbart gröna skogar, över ängar och fält i ca 6 km. Naturen, solen och döttrarnas klingande skratt sade mej redan efter ett par hundra meter att vi kommit rätt. Vid första anhalten låste vi dressinerna för att fortsätta vidare med cykel. Då vi kom farandes med dressinerna såg vi hur tidigare resenärer bar av i full fart med cyklar- med barnstolar på. Tanken att de inte skulle ha så många for genom mitt huvud, men jag valde att snabbt slå bort den. Tyvärr var det dock så att alla cyklar med barnsits var slut. En vänlig själ ringde arrangören som fick åka efter damerna, leta reda på dem och köra tillbaka cyklarna. Visst kunde vi blivit lite irriterade, men vad sjutton...solen sken, tjejerna lekte och vi hade ju ingen brådska...vi var ju på semester. Väl på de något undermåliga cyklarna for vi fram genom ett härligt landskap. Bäst cykel hade som tur var åttaåringen fått. Jag satt dock mer eller mindre i knät på stackars lilltjejen. Men vi kom fram till den då efterlängtade kaffekorgen som bjöds vid bryggan där vi senare skulle ta oss vidare genom att paddla kanot. Så mysigt med kaffe och bullar just där och då. Arrangörerna var mycket lyhörda för vår förfrågan om nötfria bullar vilket man ju alltid uppskattar mycket=)!
Efter den stärkande tåren mötte vi dock vårt största motstånd. Våra tjejer hade aldrig åkt kanot, dock motorbåt med sin morbror. Efter att vi hämtat flytvästaroch paddlar gick det upp för den minsta vad som faktiskt var i görningen. Menade hennes något galna föräldrar att hon faktiskt skulle sitta i den där lilla, fula burken och riskera att sätta livet till? Det var riktigt synd om henne, hon fick panik och skrek mellan hulkningarna att hon med all säkerhet skulle dö. Jo, det skulle hon!!! Efter mången löptur, av och på med flytväst och försäkran om att hon inte skulle dö fick vi med henne i en av de andra kanoterna som hon tyckte såg mycket säkrare ut (!?). Hon låg hela tiden på botten vid mina ben, med huvudet på en ryggsäck och blundade. Mögligen såg hon en fågel men kom då snabbt på att hon faktiskt var tvungen att blunda. Till allas stora glädje utbrast hon då hon nått fast mark vid Denningarums gård att hon faktiskt hade överlevt och att kanotturen nog var det bästa på hela turen. Puh!!!
Efter visst klädbyte, det var vatten i botten på kanoten...och vi tänkte inte alls på att ta på de praktiska regnbyxorna, gick vi upp till restaurangdelen och åt en vid det här laget mycket efterlängtad lunch bestående av potatis, köttbullar eller kött och diverse tillbehör. En mycket uppskattad och gott måltid!
På gården njöt vi sedan vidare av lamor, emuer, fåglar och grisar, en lekplats och en vacker blomsterodling. Glass fanns givetvis i gårdbutiken. Slurp så gott efter lek och spring. Vi spenderade goda 3 timmar på gården och innan vi vände åter för att övernatta vid cykel och dressinväxlingen, bjöd gården på en smarrig våffla och dricka/kaffe. Efter ytterligare en påfyllning (trodde detta var en atletisk semester?!) vände vi om och paddlade, denna gång medströms, ner till den plats där vi skulle byta till cykel igen. Lilltjejen var nu ännu nöjdare med sin bravad och vi andra instämde glatt i berömmet.
På cykelparkeringen stod endast våra tre cyklar kvar, eller jag nästa ialla fall. Någon vänlig själ hade väl varit mindre nöjd med sin cykel och istället tagit makens färdmedel. Återresan fylldes med skrattsalvor när vi andra bevittnade makens framfart på en liten bockstyrecykel anno tidigt 80-tal. Han hade riktigt ont i valda delar=)!
Nu var vi framme vid de antika tågvagnar som skulle bli vårt hem över natten. Vagnarnas skick var väl inte tipp topp, men hur ofta är vandrarhem det?! Till tjejernas förtjusning var vi helt själva i de tre vagnarna under kvällen och natten. Vi grillade, tände en eld i befintliga eldtunnor och hann även med en liten fisketur vid skymningen. Den natten sov vi som slagna och döm om vår förvåning när vi vaknade strax före nio.
Efter att ha ätit en medhavd kylväskefrukost (den finns kyl, mikro och rinnande vatten i ena vagnen), städat efter oss och packat gav vi oss av till dressinerna för att ta oss den sista biten tillbaka till "civilisationen".
Efter att ha bytt lite byxor och skor vid bilen gav vi oss en bit norrut mot Osby. Vårt mål var Brios Lekoseum. Dock insåg vi att vi var lite tidiga (vilket vi inte var, visade sig att deras hemsida inte var uppdaterad med sommaröppettiderna =(!) så vi bestämde oss snabbt för en liten shoppingtur till närbelägna IKEA i Älmhult. Efter en tur i lekrummet, inhandling av utrymmesskrymmande ting och en god lunch i deras restaurang var det åter dax att fara söderut!
Brios Lekoseum är en lokal fylld till bredden med mängder av olika leksaker ur deras historiska och mer moderna sortiment. Det var många föräldrar som sprang runt och sade "Åh", en sån hade jag...har du sett den och den. Tjejerna tyckte det var kul att se utställningarna men var än mer begaistrade i de lekytor som fanns...eller ja, i allafall den lilla. Den stora konstaterade med viss besvikelse i rösten att hon nog faktiskt hade blivit för gammal för sånt här, till skillnad från sin pappa. I källaren fanns en mysig tomte verkstad där leksakernas tillverkning visas- från träd till färdig julklapp. Många var dock barnen som förväntade sig att få se den riktiga tomten. Det fanns även en härlig märklin- och en kul barbie utställning. Tyvärr måste jag dock konstatera att jag nog, utifrån deras hemsida förväntat mej mer...men det är ju för barnen och de var i huvudsak nöjda. Caféet måste jag rekommendera...helt otroligt familjevänliga fikapriser!
Jag smet iväg till Outlet butiken medan barnen och maken roade sig på lekplatsen vid entrén och jag måste säga att det var både lätt och kul att fynda där...så nu har jag fixat lite julklappar till syskonbarn och gudbarn=)!
Nu ledde vår GPS oss åter ut på vägarna och den här gången söderöver mot Malmö där vi skulle spendera de kommande två nätterna på First Garden (TACK COOP för kupongen!). Väl framme var vi alla lite mosiga. Maken sprang till Burger King och vi andra installerade oss. Efter en hotellrumsmåltid valde tjejerna och jag att nyttja faciliteterna. Bastubad med dusch var underbart uppfriskande, och även sövande. Vi somnade tidigit och sov som stockar. Dock konstaterade vi dagen efter att sängarna i tågvagnen varit skönare än hotellets...eller också var vi mer slut i kroppen den natten?!
Dagen inleddes av svenskt regn, sen lite mer regn och ytterligare regn. Vi valde att kolla upp adresserna och informationen till lite olika second hand butiker, ett av våra (mina) intressen. Innan vi inledde vår turne köpte vi Malmö kortet på turistbyrån. Ett kort med rabatter på flera attraktioner men vårt huvudsakliga syfte med inköpte var den fria parkeringen. Kortet kostar 130:-/1 dygn och 160:-/2 dygn...summor som snabbt äts upp av den dyra parkeringen i staden. Hotellet tog 180:- dygnet, vilket varken gav möjliget att parkera på andra platser eller att få rabatter på sevärdheter. Vår second hand turne blev lyckad- både glaskonst, hästböcker, lego, designljusstake och märkeskläder inhandlades. Alltid kul!!!
Vi tog oss en liten shopping runda, eller ja, runda...lilltjejen tröttnade snabbt och visade detta tydligt om ni förstår vad jag menar? Efter en lunch på Pizza Hut var alla nöjda igen och vi gav oss av mot Chokladmuseet. Hmm, nja, museum vet i sjutton?! På hemsidan lyftes stället fram som något intressant och bra. Dock var lokalen liten och utställingsmontrarna i sådan höjder att barnen inte hade en chans att se något alls. Det gjordes även reklam för att man kunde se tillverkningen på nära håll...ja, med ett café emellan såg man i allafall huvudet på de som var där inne. Inget jag kan rekommendera alltså!
Eftermiddagen förflöt i härligt semester tempo, med lite shopping, njutning i form av en parkbänk, caffe latte och glass.
På kvällen bestämde vi oss för att äta middag på Jensens boefhus, något vi hört skulle vara barnvänligt och trevlig. I grevens tid kom vi på att det kanske vore läge att boka bord, fredag och Malmö ni vet. Jodå, vi fick bord..men inte förrän kl. 20.45...hur skulle vi göra? Ähh, det är ju semester så vi chansar!!! Vilken hit!!! Tjejerna fick ritgrejer och ett litet spel. Barnmenyn var ju kanon...inte bara chickybits och hamburgare. Lilltjejen var salig över sitt köttbulle spett. Maken och jag satsade friskt...alla var ju vid gott mod. Vi beställde en trerätters. Förrätten blev omåttligt poppis så när maten kom var vi redan halvmätta alla fyra. Mums!!! så gott det var. Efterrätten var mjukglass...i hejdlösa mängder. Här insåg jag dock att det nötfria strösslet var kvar på hotellet....aj, aj, aj...men tack vare underbar personal som slet fram de stora påsarna hittade vi fyra olika garneringar som var nötfria. Vi fick fri tillgång till påsarna så att ingen risk förelåg att nötter slunkit ner från någon annan behållare. Detta var perfekt!!!! Strax före 12 snubblade vi då hemåt mot hotellet. Jag lovar att alla somnade med ett leende på läpparna...helst nötallergikern=)!
Ny morgon och dax för frukost. Mums! trots den stora middagen kvällen innan! Vi checkade ut och gav oss iväg till Folketspark. Väl där inser vi att vi absolut inte är ensamma, det är nämligen "barnloppis". Detta innebar att folk fick sälja sina avlagda barnsaker och kläder med hjälp av en filt och ett leende. Jag kan lova att folk fyndade!!! Jag hittade en perfekt plysch po p klänning till dottern för 20:-....vilken hit!
Hela parken var perfekt för en barnfamilj. Lekplats, ponnyridning och tivoli del. Dock fick de endast åka två var...mamma var lite nojjig efter Lisebergs olyckan=(! Vi tog också en tur till Reptilhuset där vi såg ormar, spindlar, ödlor (visste inte att det fanns så många olika!), fåglar, apor och kängurur. En klar hit innan vi tog bilen och gav oss av norrut. Tanken var att vi skulle stannat på badhuset i Landskrona...men alla var helt slut och, tro det eller ej, barnen ville hellre bada en annan dag!!!
Ser fram emot nästa äventyr för nu har vi fått mersmak!!!!