Göteborg - Varberg - Ullared

(Sverige, Halland, Göteborg, Liseberg, Unvierseum, Varbergs Fästning)

Måndag halv åtta gav vi oss av mot Göteborg. Vi kollade var vandrarhemmet var innan vi började härja på Liseberg vid 10.30. Full rulle hela dagen. Töserna fastnade i Kanonen (något som var mycket värre än berg-och-dalbanan). Vi satt och väntade och jag tyckte det var konstigt att de inte kom ut. Både maken och jag tyckte att vi hade hunnit se dem i det förra tåget. Nåja de kom inte in på stationen utan fick gå av strax innan efter att ha ”suttit fast” i sådär 20 min. Detta var precis i början och jag konstaterade tyst att ”det är nog bra om jag håller mig på marken”. Det gick bra med övriga attraktioner. Området krig ”Rainbow” som rasade förra veckan var insynsskyddat från övriga besökare och Lisebergstornet kom igång framåt kvällen. Jag var med övriga gänget inne på 3-d filmen och det kostade 40 kr! Jag kan bara konstatera att vi gjorde av med ca 250-300 kr på Liseberg och det är väl OK. Glass kan man inte ha i matsäcken!

Sedan var det allsång på Liseberg med Lotta Engberg kl 19.00. 16.40 parkerade jag mig på en soffa framför stora scenen och bredde ut mig bra. Övriga familjemedlemmar drog iväg ”kommer sen”. Det blev så mycket folk så de fick stå bakom kravallstaket och sticka fram en glass till mig genom publikhavet och så fortsatte de att åka i stället. Det var Jessica Andersson och BROLLE som gästartister. Brolle drog publikrekord, 14.000 personer. Det var jättetrevligt och jag njöt jag också. (Han är rätt mysig).

Vid 20.30 förenades så familjen (jag hade magneten - maten) så jag var aldrig orolig att de skulle överge mig helt. Vi njöt hemgjorda piroger i ”Hedersplatsen”. Där har många kända artister och andra gjort sina hand/fotavtryck. Fontäner sprutar efter ”spelande” musik. (ungefär som utanför bion på Legoland). Jättetrevlig. Sonen hade dock åkt lite för mycket och avlutade dagen med att må illa. Sånt händer när man är trött och det har snurrat lite för mycket. 21.30 vinglade vi in på vandrarhemmet och stupade i säng. Lagom dag med tanke på vad det hade kostat om vi skulle betalt allting till fullpris. 5 inträde á 70 och 4 åkband á 290. Vi hade ätit Nestléflingor och fått ihop till nöjet via inskick av streckkoder.

Tisdagen blev det besök på Universeum. (Tack för det Barnsemester)!

Först var vi dock tvungna att leta upp turistbyrån för att köpa Göteborgspass. Vi hade ju bara lyckats vinna inträde för 4 pers och med passet hade vi både fritt inträde och fri parkering. Jodå jag hade kalkylerat innan och visste vad som gällde.

Ett trevligt besök men vi har varit i rätt många regnskogar så kanske var ungarna lite för stora. Sedan var det olika experiment och utställningar, bla hur man gör en väderprognos. Stora dottern blir den nya Tone…. sonen är väldigt intresserad av väder och olika naturfenomen. Vi peppar honom med naturvetenskapliga grejor. Kanske han hade haft rätt motivation att bli meteorolog. Där var lite utställningar om rymdstationer och sådant också vilket intresserade oss alla. Vi hade faktiskt 19-årig bröllopsdag så det blev lite vin till hemgjord kycklinggryta med potatis på kvällen när vi åt på vandrarhemmet.

Igår tog vi oss den ”långa” sträckan Göteborg – Varberg. Med Göteborgspass hade man rabatt på Outlet i Kungsbacka. Detta var vi ju tvungna att kolla. Vi lyckade få 4 par gympadojor på Reebook för 925 kr. Då tycker jag att det är bra. Det finns säker märkesmedvetna som vet att 650 i stället för 1200 är bra också men jag begriper inte alltid sådan.

I Varberg sov vi på det som en gång var lasarettet på yttre borggården av Varbergs fästning. Helt OK sexbäddsrum med toa. Vi var inne och tittade på Bockstensmannen också. De har gjort en modell av hur de tror att han har sett ut. En utställning om brudutstyrslar från förr till nu var också jätteintressant. Strax nedanför fästningen ligger ju Kallbadhuset och även en liten sandstrand. Vi köpte några hamburgare som vi grillade på engångsgrill och åt tillsammans med hembakta hamburgerbröd. Många kastade lystna blickar på vår mysiga vrå av stranden igår kväll. Ungarna badade och vi hade det jättebra.

Idag var så elddopet –  Ullared. Detta innebär att samtliga ska ha baskläder inför kommande skolstart. In 11.30 och ut 15.30 får väl ändå anses vara rätt hyfsat för vår familj. Vad vi inte visste och vi suckade högt över, var att Robert Wells skulle spela och signera skivor både 14.00 och 16.00. Jaja det var trevligt med musik men jag såg inte mycket av honom med allt folk runtomkring. Nu tillhör jag väl inte hans mest hängivna fans men jag tycker han är trevlig och spelar bra.

Årets semester blev något kortare än förra årets men alla var nöjda och det är ju huvudsaken.