Oslobåten+ Oslo

(Sverige-Danmark-Norge, Oslo, Oslobåten)

på väg mot Oslo

lekplats i Oslo

En solig söndag i början av juli körde vi in till Malmö för att ta DFDS bussar till båten mellan Oslo-Köpenhamn. Att åka buss över bron tyckte sonen var spännande. Väl framme gick incheckning ganska snabbt och vi hittade vår hytt, vi hade valt utsides med fönster. Jättespännande tyckte sonen 3½år. Vi installerade oss sen begav vi oss på rundtur. Bollhav, legohörna och videovisning (Tom & Jerry) på ena däcket. Sonen var överlycklig. Vidare upp och titta på restaurangerna och sen till "Kapten Jacks våning". Konferenslokalerna var omgjorda till lekhörna, massor av mattor att göra hinderbana, bollar, rockringar, möjlighet att måla, klä ut sig som pirat och annat. I ett annat rum fanns det massvis med lego, både att köpa och leka. Fotbollsspel och annat fanns också. Samt ett par rum med barnkläder, leksaker och annat till försäljning.  Sonen älskade detta ställe. För de större barnen fanns möjligheten att deltaga i någon av Kapten Jacks tävlingar (skattjakt, teckningstävling mm). Tillslut fick vi med sonen till restaurangen, vi hade förbokat bord till buffén. Mycket gott för till oss vuxna och en egen vrå med mer klassisk barnmat. Där fanns även en "glassmaskin" där barnen själva kunde hälla upp sin mjukglass och hälla strössel mm. Mycket poppis. Trevlig personal som gärna busade lite med barnen. "Kapten Jack" med vänner kom på besök i restaurangen, mycket uppskattat. Mätta och belåtna letade vi oss ner till poolen, vi gick inte in men sonen älskade bollhavet utanför. Kvällen avslutades för sonens del med välling i vagnen på översta däck sen somnade han gott. Vi vuxna kopplade sedan av med lite gott att dricka i en lugn vrå och bara njöt av livet. Morgonen efter vaknade sonen tidigt som vanligt och ville kolla mer på båten. Han var så lycklig att det fanns hissar och annat spännande på båten. Efter lite lek åt vi frukost från den dignande buffén. Lyxigt att bara hämta färdig mat. Vi njöt av utsikten över fjorden från matsalen, tyvärr regnade det så stannade mest inne på båten tills vi kom fram till ett gråmulet, duggregnigt och svalt Oslo. Väl framme i Olso begav vi oss mot centralstation för att hitta en ordentlig turistbyrå men det var svårt pga ombyggnad. Tillslut fick vi tag i en karta med lite tips. Vi begav oss på "vandring" längs med Karl Johan en bit. Ganska trevligt men lite kallt. Så vi tog oss ner till Akkers Brygga och gick inomhus ett tag. Sen blev det lite bättre väder så vi gick till slottet och tittade på vaktavlösningen. Lunch på en härlig restaurang med mycket barnvänlig personal. Sen återvände vi till Akkersbrygga och tittade på båtar, lekte på lekplatsen, njöt av Oslos hamnliv och mycket annat trevligt. Vid var tillbaka vid båten i ganska god tid innan avgång så sonen verkligen hade tid att leka med allt innan vi skulle äta. Samma ställe som kvällen innan, men det var fortfarande mycket att välja på . Den kvällen gick i ungefär samma stil som söndagskvällen. På tisdagsförmiddag la vi till igen i Köpenhamn och tog bussen hem. Mycket nöjda med den utfärden (semestern). Sonen gillade båten supermycket och att ha oss där hela tiden, vi njöt av honom och möjligheten att koppla av allt och bara vara med i livet. Men nästa gång väljer vi nog att stanna någon natt i Oslo för att hinna se mer av denna underbara stad.
Nackdel? ganska dyrt.
Tänk på: backigt, inte samma väder som hemma.