Fantastisk dag på Aalborg Zoo

(Danmark, Aalborg, Aalborg Zoo)

Krokodil

Isbjörn

Mys

Dagen började med frukost på the Reef och vi tog sedan bussen från Fredrikshamns busstation till Aalborgs busstation. Där fick vi vänta i 6 minuter innan bussen mot Aalborg Zoo kom. Totalt tog resan runt 75 minuter.

Vädret var underbart i Fredrikshamn men på bussen på vägen till Aalborg började det blixtra, åska och spöregna. Som tur var så duggade det bara lite lätt när vi kom fram till Aalborg och tio minuter efter att vi kom dit så sprack det upp och solen kom fram. Den värmde oss sedan under hela dagen!

Det jag (och barnen) uppskattade mycket med Aalborg Zoo var att djurparken var strukturerad och bra upplagd med en gångväg runt hela djurparken. Det var inte en massa stigar hit och dit som gjorde att man kunde missa ett par djur utan det var en väg som gick runt hela parken. I mitten av parken fanns även lekplats. Den var fantastisk! Barnen älskade den!!

En sak jag blev förvånad över, positivt överraskad, var att de anordnat en stor yta där två grillar stod uppställda samt massor av bord och stolar. Där kunde man grilla medhavd mat. Det fanns en hel del ställen runt parken där det fanns möjlighet att äta medhavd mat men det fanns även en större restaurang med klassisk fast food mat.

Vi åt på den restaurangen. Ett minus till restaurangen var att de inte kunde ordna en barnportion med fiskfilé och pommes frites! Barnportionen bestod nämligen av fiskfilé och grönsaker till. Det gick inte att få pommes frites till - om man inte beställde dem separat,... Eftersom bägge barnen ville ha fiskfilé gjorde vi dock som så att vi beställde en vuxenportion som innehöll två fiskfiléer och pommes frites. Och så tog vi en extra tallrik. Det blev perfekta mål till barnen så vi var nöjda men det hade varit jobbigt om man bara haft ett barn.  Själv åt jag pasta med ratatouille - väldigt gott men tyvärr åtta gånger mer pasta än ratatouille.

Bredvid lekplatsen fanns även Barnens Zoo och här tillbringade vi mycket tid. Barnen matade getterna med löv som de glatt snaskade i sig. Barnen klappade även och pussade getterna.

Väldigt roligt att få se alla djur som fanns i djurparken men det fick mig å andra sidan att fundera över om inhängnaderna för vissa av djuren var för små. På många andra djurparker i Sverige är det ju som så att det inte är säkert att man ser exempelvis björnen för den har en stor hage och har möjlighet att gömma sig. Nu har jag ingen aning om hur stor inhängnad de respektive djuren bör ha, men det var en tanke som slog mig.

Det fanns många toaletter inne på djurparken vilket är uppskattat av småbarnsföräldrar =)   Barnen brukar uppskatta lekplatserna bäst när vi är på djurparker, men denna gång tror jag nog att de uppskattade Barnens Zoo lika mycket som lekplatsen. Och att de fick se kängurun med en liten kängurubebis i pungen var mycket uppskattat!

Vi tillbringade lite drygt fyra timmar i parken - vilket kändes helt lagom. Bägge barnen, 3 och snart 5 år, klagade ingen gång på att det var jobbigt att gå och det var så jag kände det med. Det var lagom långt, lagom stort! Precis vad man orkar med, även fast man är mindre.

Promenerade sedan den dryga halvtimmen tillbaka till Aalborgs busstation och valde tåget tillbaka till Fredrikshamn. Tåget tog lite längre tid men avgångstiden passade oss bra.    Vi hade en fantastisk dag på Aalborg Zoo!