Passar stora som små!

(Sverige, Södertälje, Tom Tits Experiment)

Spännande med vatten!

klättra är kul!

Det blåser! :)

Vår dag som testfamilj på Tom Tits Experiment i Södertälje!

Vi satte oss i bilen och rullade iväg till Södertälje! Solen sken och alla var glada och såg fram emot dagen tillsammans! 2 vuxna, 2 killar 16 och 5 år, lillasyster på 11 månader. Det var bra skyltat så det var lätt att hitta dit och det fanns gott om parkeringsplatser! Det var bra att man kunde checka in i parkeringsautomaten och ut när man var färdig med sitt besök! Jobbigt annars att hålla koll på klockan och vara nervös för att inte hinna!

När vi närmade oss entrén mötes vi av kloka ord som stod i taket:Vi slutar inte leka för att vi åldras, vi åldras för att vi slutar leka. De orden var sagda av George Bernard Shaw.

När vi kom in bestämde vi oss för att vi börjar uppifrån och ner: Så vi tog oss upp till plan 4. Där handlade det om människokroppen. Bl.a. hörsel och syn. Det var ett stort, ljust och rymligt våningsplan. Många olika saker att prova på.

Vår 16 åring var snabb med att stoppa in huvudet i ett stort rör där man skriker så högt man kan. Den mäter decibel. Han var rätt nöjd efteråt och tyckte att han kunde skrika högt!

Vi provade en maskin där man satte på sig hörlurar och pratade i en mikrofon. Maskinen förvrängde rösten det tyckte 5 åringen var roligt! Han skrattade och ville prova igen och igen för det lät så roligt! Tyvärr så var en maskin trasig där man kunde kolla sin hörsel.

På ett ställe kunde man se hur hjärnan ser ut och hur ett foster växer tills det blir ett litet barn.

På ett annat ställe stod en stol där man skulle stoppa in en arm i en grej. Jag trodde att man kunde kolla blodtrycket. Men det var för att kolla känseln, smärta. Haha.. så det kan bli! ;)

Det var en hel del för ögonen också! Man kunde bl.a. kolla hur det kändes med olika synfel.

Killarna gillade ”helikoptern”. En cykel med propeller. Det fanns även några musikcyklar som spelade musik olika fort beroende på hur snabbt du cyklade.

Efter att ha provat de flesta sakerna flera gånger så bestämde vi oss för att besöka plan 2.

Även det planet var roligt och fångade båda killarna!

Det började med en spegellabyrint som killarna gick i flera gånger innan vi kom vidare till ett golv där det såg ut som det var vatten och fiskar. Det fångade 5 åringens intresse och han fick ju syn på ”hitta nemo” fisken. Det var roligt tyckte han.

Därefter provade båda killarna att dansa på en dansmatta men tröttnade ganska fort för de var ivriga att titta vidare efter mer upptäckter!

En favorit på det planet blev det mörka rummet! Där gick dom fram och tillbaka flera gånger skrattandes och skojades att det fanns zombies!

På ett ställe så blåstes det luft upp ur golvet och man kunde se hur luften kunde lyfta en badboll. Det blev 5 åringen fascinerad av.

Efter att ha tittat och provat flera roliga, intressanta upplevelser kände vi att det var dags för lunch så vi tog oss till plan 3.

Det var sommarbuffé som serverades! De serverade kött och fisk och fågel. Potatissallad, kokt potatis, potatismos, klyftpotatis, ris, sallad, gurka, riven morot, pannkakor, paj m.m. Det var tydligt märkt vad det var för rätter och de hade en micro tillgänglig för att värma barnmatsburk.

Jag var nöjd med maten och tyckte den var god medans min man och 16 åringen inte blev så förtjusta. Kall mat var en kommentar! Jag hade väl tur att få mat när de nyss bytt byttor från köket.

Minus där tycker jag var att de inte hann torka av borden, så de var rätt smutsiga!

Efter det gick vi ner och ut!

Mycket vattenlek!

På ett ställe kunde man veva så att vattnet blev en virvel, på ett annat ställe kunde man spruta upp vatten i luften och se hur det landade. Det fanns flera olika sådana. Spännande!

De hade en labyrint som var under arbete tror jag för det var inte mycket växter där utan bara stängsel men det hindrade inte vår femåring som tyckte det var toppen!

Det fanns spännande gångar under marken som man kunde krypa igenom. Det gillade båda killarna och även min man var med där!

De har en stor utegård med flera bänkar så det är lätt att hitta nånstans att sitta om man skulle behöva vila benen en stund.

En glass från glasscafét hanns med! ;)

Ett ställe som jag tror de flesta barnen som besöker Tom Tits fastnar för är: Stormen. Det är ett fläktaggregat som används i detta experiment.

En biltunnelfläkt av samma typ som i Södertunneln i Stockholm. Energiåtgången vid fullt varvtal (3200 varv/minut) är 55000 watt = 75 hk/h.

En hårtork förbrukar cirka 1500 watt = 2 hk/h.

Det är kul att se hur roligt barnen har när de kämpar mot blåsten! Storm eller orkan..

Fram och tillbaka.

Det finns mycket mer att upptäcka på Tom Tits! Åk dit säger vi! Kul!

Vad som var roligast enligt vår femåring var stormen, mörka rummet och spegellabyrinten.

16 åringen tyckte mörka rummet och tunnlarna under marken var roligast.

Som roligast har nog barn i åldern 4 – 14. Men det passar även äldre.

Det som var negativt var smutsiga bord i restaurangen och en aning dyrt. Toaletterna var inte så rena heller. Vissa experiment fungerade inte.

Men i det stora hela hade vi alla en toppendag och om det är nån som läser detta så rekommenderar vi att ni gör ett besök där!

Ett bra betyg kan man säga eftersom vår femåring hade så roligt att han ville inte åka hem! :)