Kortsemester i Töreboda

(Sverige, Västergötland, Töreboda, Göta Kanal)

Trollstubbar som man kan bo i

Oxen Sixten som drog passargerarfartyget en liten bit. Ett riktigt kraftpaket

Lekbåt som låg vid Norrkvarn

Vi hade en toppensemester i somras i Töreboda. Det var vi, våra barn 1 och 3 år samt mina föräldrar.

Då våra barn är små visste vi inte vart vi skulle åka på semster. Alla s k barnaktiviteter som man vill besöka någon gång som t ex Astrid Lindgrens värld känns det lite tidigt att åka till. Dessutom ville vi undvika alltför lång bilresa. Min mamma föreslog Töreboda där de hade varit tidigare, det visade sig vara ett riktigt toppenförslag.

Vi hyrde en stuga på Töreboda camping. Stugan vär nybyggd och fin om än något liten, men det bästa var omgivningarna. En jättebra anpassad lekplats precis utanför stugan och ett gratis utomhusbad som var kul när det regnade. Precis bredvid campingen låg Göta Kanl så vi tittade mycket på båtar.

En dag åkte vi en turbåt på kanalen till Sjötorp, en tur som tog nästan hela dagen men det gick fantastiskt bra att ha med sig barnen, mycket att titta på.  Elsa blev störtförtjust i oxen Sixten som drog båten en bit.
Det var lite synd att bussen som skjutsade oss tillbaka var antik och saknade alla bekvämligheter. Elsa och Alfred tyckte det blev olidligt varmt. Denna tur hade vi bokad på förhand, tror det var fullt.

Höjdpunkterna var cykelturerna vi tog på fm resp em för att lilleman skulle kunna sova i stugan vid middagstid. Mamma och Daniel hade varsitt barn i cykelstol och det var mycket kul att titta på, cyklister, båtar, djur och slussar. Vid Norrkvarn fanns det små roliga stugor som såg ut som stubbar och fina stolar utyxade ur stora stockar. Dessutom hade de byggt upp en del av kanalsystemet i miniformat. Där plaskade barnen runt. Inne i kafét kunde man låna små plastbåtar i snöre, men det såg vi tyvärr inte före vi skulle cykla tillbaka.
Vi hade med oss lite kex och festis på cykelturerna för de tillfällen då barnen höll på att somna, funkade fint. Det var ju ca tvåmilsturer vi tog så det tog inte så lång tid. Fina, platta cykelvägar utan biltrafik.