Vår Italienresa till Gardasjön och Milano

(Italien, Peschiera del Garda, Milano, Gardaland, Sealife, El Duomo)

Prezzemolos lekplats

El Duomo i Milano

turkost och klart vatten i sjön

Vår Italienresa till Gardasjön och Milano

Första veckan i juli åkte vi på vår efterlängtade Italienresa.  Vi är två vuxna och två barn. (flicka 12år och pojke snart 9år) Vi tog tåget över bron till Köpenhamn och flög från Kastrup till Milano. Vi flög med SAS och hade fått tag på SAS-plusbiljetter till ett bra pris, så det gick fort att checka in i fast track och sen kunde vi ta det lugnt i loungen där det ingick frukost. En bra start på resan. Det går fort att flyga till Milano (c:a en och en halv timme) och i SASplus ingick en andra frukost… När vi landat tog vi tåget till Milano centrale där vi fick byta tåg.

Det fanns två olika avgångar att välja mellan och vi visste inte att det var så stor skillnad på tågen så vi tog den billiga avgången och väntade 20 min. Det visade sig vara ett väldigt gammalt och skraltigt tåg som saknade aircondition och toalett och det lät högt så man kunde knappt prata  med varandra. Fönsterna fick vara öppna pga värmen men det hjälpte inte mycket. Tur att vi hade vatten med oss (isvatten i små pet-flaskor hemifrån som åkt i resväskan).

Sen gick vi av i Peschiera del Garda och gick till hotell al Fiore som vi hade bokat hemifrån. Det var ett bra hotell med trevlig personal och god frukost. Vi fick ett rum med stor balkong och utsikt över Gardasjön. Fin liten pool som vi badade i på kvällen och det fanns flera solstolar och utedusch där också. Vi åt pasta på Restaurang Fiorellino som ligger precis utanför hotellet. Bra service och god mat.

Nästa dag var det dags att besöka Gardaland! Ett av våra mål med resan. Det gick en gratisbuss från stationen till Gardaland som vi tänkte ta men den var helt överfull och jättemånga stod i gången så det såg helt trafikfarligt ut. Vi gick längs strandpromenaden istället och kom till Gardaland efter en timma. Vi hade köpt årskort och skrivit ut i förväg eftersom det då ingår 10 gångers expresspass till de största och roligaste åkattraktionerna och man kan gå in när man vill under flera dagar. Vi kan verkligen rekommendera att köpa årskort premium, men kom ihåg att ta med utskrifterna och legitimation till vuxna annars kommer man inte in. De ville se barnens pass också men vi förklarade att vi inte hade dem med oss till parken och att vi hade gått i en timma… så det gick bra ändå som tur var! Gardaland är en stor park med massor av åkattraktioner och olika skicklighetsspel. Miljön är fin och grön med växter och blommor överallt och det finns gångar med sprutande kall vattenånga att svalka sig vid på varma dagar.

Det finns flera bra vatten-attraktioner vilket var skönt i värmen. Vi använde expresspassen när det var kö. Varje gång fick vi visa utskrifterna, årskorten och så leg… Lite omständigt och vi tyckte att det borde finnas ett bättre system.

Vi upplevde att det var mycket kortare köer där än i många andra nöjesparker så vi hann åka mycket på några timmar. Maten i Italien är jättegod och Gardaland är inget undantag. Vi åt på Pizzeria Saloon (20% rabatt med årskortet) och var mycket nöjda. Helt ok pris och gott! Man kan betala med kort nästan överallt inne i parken och det finns flera matställen att välja på. Trevlig och hjälpsam personal och de flesta informationsskyltar var på både italienska och engelska. På 4d bion Mammuth var det bara Italienska som gällde så där fick vi gissa oss till vad som sades eftersom vi har lite begränsade språkkunskaper… men det var roliga specialeffekter. Vi var också på en Madagaskar-live show som var underhållande med både teater och sång. Även denna var på Italienska. Jätteduktig sångare och barnen skrattade åt pingvinerna från Madagaskar. Sen tog vi bussen tillbaka och som tur var gick det att få sittplats på kvällen. Det är nog bara på morgonen som det är överfullt på bussarna.

Dagen efter åkte vi på en båtutflykt till Bardolino. Ganska dyrt (c:a 60euro för oss fyra) men fint att se mer av sjön och Bardolino är värt ett besök. Det finns mycket bra shopping och många restauranger. Vi smakade den goda Italienska glassen. Det fanns massor av smaker att välja på så det var lite svårt att bestämma sig…(kulglassen som finns i metallbyttor är lokalproducerad så det är den man ska leta efter). Vi åkte ett litet minitåg runt byn för att se lite mer och det var en mysig tur. (2euro per person)

Sen åkte vi tillbaka och badade i sjön. Det är klart, rent och turkost vatten i Gardasjön så det är fint att bada, och det är varmt i vattnet i juli, men det finns ingen sandstrand i Peschiera så vi gick till stenstranden nära hotellet. Badskor rekommenderas…

Nästa dag tog vi en shoppingtur i Peschiera. Det finns mycket att se och handla i den lilla staden. Och det är så fint där med blommor överallt och palmer längs strandpromenaden. Sen åkte vi bussen och minitåg till Sealife som ligger granne med Gardaland. Med årskortet fick vi rabatt där också. Det är fint uppbyggt med många sorters havsdjur bl.a. sköldpaddor som är vår pojkes favoritdjur och många fiskar men det är väldigt litet och vi var där en timma, sen hade vi sett allt och då hade vi ändå råkat hamna på ett akvariequiz på Italienska som vi inte förstod ett ord av… Vi trodde det skulle vara sjölejonshow eller nåt sånt för alla satt på en läktare utanför sjölejonen. Fin shop med många gosedjur och utklädnings-dräkter med havstema.

Sen blev det Gardaland igen. Det finns mycket att åka om man gillar stora åkattraktioner. Vi har besökt många parker och åker allt och Gardaland är en av de bästa parkerna vi varit på. Vi vill dock varna lite för Blue Tornado eftersom den skakar jättemycket och man slår huvudet i kanterna på säkerhetsbågen. Den vill vi inte åka igen! Vår favorit blev Raptor. Den liksom flyger fram och skruvar sig i loopar. Första backen är härlig om man som vi gillar fart!  Sonen som precis blivit 140cm var så glad att han kunde åka den.

Dotterns favorit förutom Raptor var Magic Mountain med loopar och svängar. Vi håller med henne, den var jättebra. Vi åkte alla vattenattraktioner igen och bäst var Fuga de Atlantide. Den har två stora backar och man blir garanterat blöt! Prezzemolos hus är roligt snurrigt men kan nog skrämma mindre barn för det är lite spölikt när man ska gå in och när man sitter där så rör sig väggarna och man gungar samtidigt. Hela parken lyses upp fint på kvällen och då är det inte så mycket folk heller. Vi köpte fruktspett doppade i vit och mörk choklad. Mums! Sen tog vi bussen tillbaka trötta men glada.

Sen kom hemfärdsdagen och vi tog ett bättre tåg den här gången tillbaka till Milano Centrale. Vi hade lite tid över när vi kom till Milano så det blev en sightseeingbuss runt i staden. Vi hoppade av vid el Duomo och gick in och tittade. Den är så stor och det är fint med alla levande ljus och målade glasfönster. De fina shoppinggatorna med alla modehus var kul att se.

Sen åt vi på mc Donalds och de hade ett bra beställningsystem som gick jättefort istället för att köa. Man tryckte in på en dataskärm vad man ville ha och betalade med kort och sen var det bara att hämta brickan i kassan. Smidigt! Sen var det dags att ta tåget till Malpensa Airport igen och åka hem. Det finns mycket taxfree att lockas av på flygplatsen med ganska bra priser. Vi landade på kvällen i Köpenhamn och tog tåget tillbaka hem till Sverige. Vi kan verkligen rekommendera att åka till Gardasjön med barnen! Det är inte bara för Pensionärer utan det finns något för alla. Och sätter man ihop resan själv så kan man bo var man vill och göra det som passar familjen bäst. Och att resa ger mersmak…