Djurs Sommerland

(Danmark, Nimtofte, Temapark)

Den 4 augusti -2014 bar det iväg till Danmark på en dagsresa till Djurs Sommerland. Hela familjen bestående av

mamma 40 år

pappa 40 år

son 13 år

dotter 10 år

dotter 7 år

Vi körde från falkenberg till Varberg tidigt måndagsmorgon för en 4 timmar och 15 minuters resa med båten Stena Nautica till Grenå.

Alla i familjen var verkligen spända och nyfikna på hur dagen skulle bli när vi kom fram till Djurs Sommerland.

Vädret var både molnigt och regnigt vi åkte båt men när vi kom fram så slutade det regna och det blev toppenväder med lite moln och mycket sol.

Det var lagom med folk och mycket att se och mycket att åka, inga långa köer.

Jag (mamma) och töserna åkte först Skatteöen i Piratlandet och den åkte vi flera gånger. Vi verkligen älskade denna attraktionen. Vi blev blöta men det gjorde inget.

Efteråt fick jag (mamma) besöka sjukstugan pga att jag blev getingstucken, de hjälpte mig snabbt och sedan kunde jag åka mer attraktioner i de olika temaländerna.

Vi åkte sedan Djursexpressen (tåg) runt parken och se vad som fanns och vad allt låg. Det var även möjlighet att hoppa av tåget längre in i parken vid cowboy-och indianland.

Vi gick runt i Mexicoland och vi tänkte testa Juvelen en fick vänta till senare tillfälle för den hade stannat. 13-åringen och 7-åringen testade på Solguden och de tyckte den va rolig för där kunde man också bli lite blöt.

Många av de olika attraktionerna testade vi flera gånger som t ex Thors Hammer, Solguden, Skatteöen.

Efter ett tag blev vi hungriga och då gick vi till matstället pasta & pizzabuffet längst in i parken vid vattenlandet. De var väldigt vänliga och mycket förstående när det gällde matallergi, de fixade en speciell pizza (utan ägg, mjölk, ost)  till 10-åringen så att hon också kunde äta. Så en stor eloge till kocken.

När vi hade ätit så ville ungarna prova på vattenlandet och de verkligen älskade det. 7-åringen fick ha flytväst fast hon kan simma lite grann. De provade det mesta på vattenlandet och de badade i minst 2 h.

Vi testade även på rio Grande rafting, Colorado river, mm och de var roliga, i westernparken. De hade även en show där de visade volter från trampolin ner i vattentunna. Vi testade Juvelen och vi verkligen älskade den. En lyckad dag och sedan bar det hemåt igen på kvällen.

Kan verkligen rekommendera att åka till Djurs Sommerland.