Vi testade Sommarland Själland 2014

Mini berg & dalbanan

Flygplan

Trafikbanan

I slutet av augusti åkte vi till sommarland Själland i Danmark. Vägen var rätt så lång, så vi bestämde oss för övernattning på vägen ditt. Vi tog färjan Helsingborg – Helsingör, som barnen tyckte var redan spännande. I Danmark kunde det inte gå snabb nog för våra barn, men tyvärr bestämde sig våran gps för att lägga ner, så vi körde vilse i Köpenhamn. Till slut hittade vi sommarlandet efter en timmes försening. Det är bra att man köper biljetter redan sittandes i bilen innan parkeringen, så kan man lätt hämta grejer som man har glömt eller inte vill bära runt på.

Första vägen var så klart toaletten, som redan finns vid parkeringen. Toaletterna var rena och fina. Väl inne i parken var det första som våran 8åriga dotter ville testa berg och dalbanan med looping, som också blev hennes favorit. Det lösa hjulet tyckte vi alla fem om. Tyvärr är Tivolidelen rätt så liten, så det finns inte så mycket för de större barnen. Klätterparken var en stor succé för hela familjen. Våran minsta, som är 4 år, kunde inte få nog av att klättra där.

I Minilandet var det mycket för våran 4åriga tjejen. Hon tyckte mest om att åka den lilla berg och dalbanan. Trafikbanan var också omtyckt av alla 3 barn. Det kändes lite konstigt att det inte fanns personal vid varje karusell. Vissa fick man sätta igång själva, men vid de lite snabbare karuseller fanns i alla fall personal, så som berg och dalbanan.

Tyvärr hade vi inte så mycket tur med vädret. Fram mot eftermiddagen började det regna och vi blev genomblöta. Då kändes det nästan som om vi var i riktiga regnskogen när vi gick djungelstigen, som våran 11åriga tyckte bäst om. Djungelstigen är mest för de äldre barnen eftersom banan är rätt så svår att gå (fastän man kan alltid välja en lättare väg) och på vissa ställen läskig t.ex. när man går genom en mörk ”grotta”. När vi åkte på djungelsafari trodde våran minsta att figurerna var på riktigt och hon blev lite skraj.

Eftersom det regnade var gokartbanan stängt. Vi alla var väldigt ledsna. Vattenlandet testade vi inte heller eftersom vi tyckte att det var för kallt. Det tyckte inte barnen förstås. I Silver City tyckte barnen om att åka Wild West Hästarna och Totempålen.

På vägen tillbaka till utgången skulle våran 11åringen hälsa på några gulliga kaniner, men det visade sig att det var farliga djur. :-) När han skulle klappa en kanin blev han biten i fingret.

Parken är rent och fint och de olika temenparker som Silver City och Amazonas är bra gjorda. Det enda jag saknade var flytvästar för de små när man ro eller åker trampbåt. Jag tycker att parken passar bra för barn i åldern mellan 3 – 12 år.

Helhetsintrycket var bra och vi återkommer gärna.