Legoland, Øst Trøgelborg Farm och Skagen 2014

(Danmark, Billund, Legoland)

Lång kö - sten, sax, påse :)

Pirate Splash Battle - blött men roligt!

Skagen - en underbar plats, avslutade en fin vistelse i Danmark

Vi (mamma, pappa, en dotter på 21 och sladdisen på 6 år) startade vår resa mitt i natten och styrde bilen de dryga 10 milen mot Göteborg och färjan med avgångstid vid 4-tiden på morgonen. Resan över blev behaglig, trots att vi i vår enfald trodde att den trötta men förväntansfulle 6-åringen skulle somna i en soffa någonstans på båten… Det fanns för mycket spännande att titta på och Legoland hägrade. Vi fördrev tiden med lite shopping ombord och spel på diverse spelautomater. Bärbara DVDn gick ett par omgångar också. Vi hade med oss lite nattamat som vi åt i en av de stora salongerna.

Runt 7-tiden körde vi iland i Danmark och började färden på E45 ner mot Billund.

Vi hade genom booking.com bokat boende 5 km från Legoland på en ”bo-på-lantgård” farm som hette Øst Trøgelborg Farm Holiday.

Vårt första stopp blev på en större rastplats utanför Aalborg. Det var runt 26 grader varmt redan på förmiddagen så det satt fint med en glass i solen medan pappa i familjen (chauffören) sträckte ut benen på en parkbänk intill. Det fanns även en liten butik med smått och gott i och möjligheter att äta så det var en bra plats att stanna på. Vi hade med oss egen matsäck och det fanns gott om bänkar och bord att sitta vid, samt även en lekplats där sonen kunde göra av med lite energi en stund.

När vi var lite utvilade fortsatte vi vår väg mot målet och valde att åka en kortare men lite mindre väg för att slippa den största och mest trafikerade E45, så vi tog väg 13 mot Sönderup/Viborg/Aars. och därefter väg 176 mot Give.  Vid Give tog vi väg 30 mot Lufthavn/Billund/Give V och fortsatte sista biten mot Hjortflodvej 1, adressen där vi skulle hitta  Øst Trøgelborg Farm Holiday. Vi var framme i god tid innan incheckningen till stugan så vi körde ner till Billund och kollade läget lite. Väl där hittade vi en Nettoaffär som vi inhandlade lite kvällsmat på och fick sedan checka in lite tidigare i stugan, det var inga problem.

Øst Trøgelborg var verkligen ett mysigt och barnvänligt ställe. Vi hyrde en 4-bäddsstuga i campingmodell med en våningssäng och en bäddsoffa, liten kökshörna med kylskåp och matlagningsmöjligheter. I servicehuset fanns toaletter, duschar, disk och tvättmöjligheter samt micro. Gratis Wifi ingick i boendet. Det fanns många olika sorters djur att titta på såsom strutsar, emuer, getter, hästar, kaniner, nötkreatur, ankor, en åsna mm.

Värdfamiljens hund var en trevlig prick som gärna lät sig klappas av såväl barn som vuxna. Runt om på gården fanns det grillplatser, lekplatser och fotbollsmål, studsmattor och andra roliga saker för en 6-åring med mycket spring i benen.

Efter en välbehövlig natts sömn begav vi oss till resans huvudattraktion LEGOLAND.

Parkering var inget problem eftersom vi var där redan vid öppnandet, men vi förstod att det kan vara rikigt fullt med tanke på alla stora parkeringsytor som fanns runtomkring.

En av de första attraktionerna vi besökte var Atlantis, en spännande upptäcktsfärd i undervattensstaden som var fascinerande med alla fiskar och legofigurer och byggnader.

Sedan följde aktiviteterna på varandra, vi hann inte allt men en hel del:

Duplo Flygplan – en flygtur för de minsta, I Duplo Town Lekparken gjorde vi bara ett kort stopp för att sedan gå vidare till

Lego Studios – Filmen Lego Chima i 4D - En upplevelse då det bl.a. både regnade, åskade och blixtrade och blåste i salongen.

Efter biobesöket var vi sugna på lite mer äventyr och fastnade vid Lego Canoe – en kanotresa på vatten, lite som flumride på Liseberg. Hit var det en enorm kö och med en liten kille som inte har tålamod att stå i kö särskilt länge kom vi på idén att köra sten, sax och påse. Efter ett tag när vi såg oss omkring var det ett antal familjer som hade kopierat idén Blöta men glada gick vi vidare till Fyrtornet – ett torn där barn och vuxna fick hissa sig upp i stolar och hålla sig undan piraten med svärd som väntade nedanför – redo att ”kapa ett ben eller nåt”.

Ghost – The Haunted House - Ganska roligt, men lång kö in i huset var det till en vandring i ett spöklikt hus som avslutades med en hisnande hänggunga för de som ville – typ fritt fall.

The Castle – Drakborgen - berg- och dalbana i mysig borgmiljö som även 6-åringen kunde åka med i. Här var kön också enorm och det blev att köra sten, sax eller påse igen J Tiden gick fortare i alla fall.

Efterhand blev vi hungriga och på Captain Rogers Fish and Chips  gjorde vi ett lunchuppehåll och åt gott.

Det låg i Piratland alldeles intill Piratbåtarna där vi åkte i små båtar på räls, in i piratgrottorna med uppbyggda piratlegomiljöer och River Splash Battle där vi hade ett otroligt roligt men blött äventyr. Runt sjön där båtarna åkte runt kunde dels besökare stå vid vattenkanoner och sikta på oss i båtarna, men också vi ute på vattnet hade kanoner för att ge igen på dem. Badkläder rekommenderas starkt!

Jungle Racers var svävande båtar som åkte runt runt som en slänggunga, hela familjen tyckte att de var roliga. Det svängde rejält!

Vid River Splash Battle hittade vi ytterligare en vattenaktivitet. Stora runda 8-sitsiga gummibåtar som forsade fram längs en bana, uppför backar och upp i hissar och nedför gigantiska fall. Vi åkte med en annan familj, de blev dyngsura, vi andra blev kanppt inte blöta alls.

Falck Fire Brigades var en brandsläckningsövning där hela familjen fick samarbeta i ett tävlingsmoment. Det gällde att så fort som möjligt pumpa sig fram med bilen till en husvägg och släcka ”branden” med en vattenkanon som också den skulle pumpas av några i familjen medans några siktade. Sedan snabbt tillbaka igen för att vinna ära och berömmelse. Vi kom tvåa.

Polar X-plorer – en hisnande berg- och dalbana som mamma och 21-åriga dottern i familjen absolut ville prova. Under färden kom ett rätt oväntat moment – men det tänker jag inte avslöja här, det måste upplevas. Hade gärna åkt den igen och igen…

Efter berg och dalbaneäventyret tog vi en liten paus vid The Penguin Bay där vi kunde se fina pingviner genom de stora glasrutorna.

Trötta i benen hamnade vi sedan vid Temple Games – ett laserspel där man under en åktur i templet skulle träffa olika färgade lampor som gav olika poäng med en laser.

6-åringen (och pappa) tyckte att det var väldigt roligt så de åkte fler gånger. De flesta hade nog dragit sig mot utgången eftersom dagen led mot sitt slut för det var inga köer alls.

Dagen avslutades vid Miniland och det var ett perfekt sätt att varva ned och avsluta en intensiv dag på. Många fina byggnader, fordon och småstäder att se och beundra.

På vägen ut passade vi på att göra ett besök i Lego Outlet där det fanns en del att titta på och önska sig och handla för den delen om man ville det.

De flesta aktiviteterna passade bra för vår 6-åring som gillar fart och fläkt och även vi vuxna hade väldigt roligt.

På vägen hem tog vi en tur upp till Skagen och kände den vita sanden mellan tårna och tog ett svalkande dopp innan färjan gick från Fredrikshamn.