Testfamilj på Legoland

(Danmark, Billund, Legoland Billund)

Vi började vår resa i Danmark på måndagen med Legoland som verkligen gav oss en fantastisk dag. Vädret var mulet och det var inte så långa köer någonstans så vi hann med precis allt vi ville titta på och åka med. Barnen älskade miniatyrerna av olika städer och platser så där gick vi flera gånger under dagen. En annan hit var det nya spökhuset, som började som en rundgång i ett spökhus av lego och slutade med en åktur liknande fritt fall. Fyraåringen älskade den.

Sexåringen fick åka en berg- och dalbana själv med sin pappa eftersom man var tvungen att vara 120 cm lång för den. Banan ”föll ihop” efter halva vägen som om den gick sönder (men det var en del av åkturen). Skitläskigt och jättekul tyckte de. Jag och minstingen passade på att åka Farao-banan där man sköt prick, och piratbåtarna med naturtrogna lego-hajar. Han var lite över 110 cm så han kunde åka nästan alla åkturer.

När vi åkte tuff-tuff tåget runt lego-världen såg vi Atlantis dit vi väldigt gärna ville gå. Där fick vi upptäcka den sjunkna staden och såg många coola vattendjur. Sjöhästar t.ex. som jag aldrig sett förut.

Vi avslutade vår dag på Legoland med att besöka den nya modellen av en X-Wing Starfighter. Ett häftigt bygge! De visade filmer på monitorer om hur monteringen gått till och det fanns en legomodell av alla de kända figurerna från filmerna. Det bästa med hela Legoland var att det alltid fanns ett bord där barnen kunde bygga med duplo medan föräldrarna köade. Smart!

Vi tog med egen mat och fika som vi kunde äta på ett av alla picknickbord som fanns runtom i parken. Det blir lätt väldigt dyrt för en familj att äta mat på Legoland. Vi köpte oss istället varsin mjukglass som var så stor att ingen av oss orkade äta upp den! Barnen fick också plocka ihop sig tre legofigurer var i deras shop när vi stannade där för att köpa souvenirer.

Campingen låg väldigt nära och det var lätt att hitta både till och inne på Legoland. Vi var väldigt nöjda efter vår dag på Legoland och åker gärna dit igen.