Mumindalen

(Finland, Åbo/Nådendahl, Muminvärlden)

En av lekplatserna i Mumindalen

Mina barn satte sig själva i fängelse=)

Vår smaskiga pannkaka

I muminhuset

Jag och min familj bestående av mig, min sambo och våra två söner på 7½ respektive 4½ fick äran att bli testfamilj på Mumindalen. Jag har velat åka dit länge och nu blev det då äntligen av.

Vi åkte i mitten av juli mitt under alla semestrar så vi förberedde oss för att det skulle vara en del folk. Vi bokade resan med tallinksilja. Båten gick på onsdagkväll och kom fram till Åbo på torsdag morgon. Det var inte lätt att få barnen i säng i hyfsad tid när det fanns ett stort lekrum på båten. Vi bokade frukost på båten vilket visade sig vara ett misstag. För det första fick man gå upp extra tidigt och för det andra hade man en massa tid att ta död på i land.

När vi kom fram till Åbo var vårt första mål att leta reda på bussen till Mumindalen. Resväskan kunde man låsa in gratis på terminalen. Det var ganska lätt att hitta för hållplatsen var utmärkt med ett stort Mumintroll. Vi fick vänta ett bra tag på bussen. Biljetter till bussen kunde man köpa via tallinksilja innan man åkte men man kunde även köpa dem på plats. Även tidtabell kan man beställa från tallinksilja. När vi kom fram var det 1½ timma kvar tills Mumindalen skulle öppna och det var jättedåligt skyltat. Man skulle gå längst kajen och över en bro. Det var otroligt vackert där och tog kanske en kvart att gå om man har barn med sig.

När vi hade hittat rätt gick vi tillbaka och åt glass. Det fanns flera frukostställen så om man inte hade ätit frukost hade det varit bra att äta där istället. När det var ca en halvtimma kvar till öppning gick vi dit och ställde oss i kö. Det var inte alls så mycket folk som jag trodde att det skulle vara även fast vi såklart knappast var ensamma.

VI började gå längst nån stig där man bl.a. kunde vila i typ saccosäckar och lyssna på sagor. Dock var det så blött efter att ha regnat en del så det gick inte att ligga där även fast det såg mysigt ut. Det låg små hus man kunde besöka och så kom vi fram till en lekpark med ett hus med rutchkana och lite allt möjligt. Där lekte barnen ett tag. Även min äldsta tyckte det var kul även fast han grymtade lite om att rutchkanan gick för långsamt.

Det skulle vara nånting med Lilla My vid Muminhuset , tror de kallade det för frukostpicknick men hon höll bara upp lite olika saker och frågade barnen om man kunde äta det. Det var inget för mina barn så vi gick därifrån. Vi kom till en liten polisstation där man kunde sätta sig själv i fängelse, den var rolig=)

Jag är väldigt svag för barnteatrar och turligt nog är mina barn också det så vi gick för att se den första teatern. Vi kom i god tid för att få bra platser men det hade vi inte behövt för det var stort och inte så mycket folk. Teatern var på Svenska och helt okej.  Den andra teatern började en kort stund efter att den första var slut. Eftersom det började regna precis då tyckte vi det var lämpligt att se den. Det var nån dansshow på finska. De pratade bara finska så jag fattade inte ett ord men som tur var dansade de mest. Min yngsta var dock mer intresserad än min äldsta,

Så var det dags för lunch. Det fanns en del ställen och de hade ju såklart vett att ta betalt. Vi hade ändå svårt att hitta nånstans där maten faktiskt såg god ut. Tror inte det var deras starka sida. Det slutade med att vi hittade ett ställe som sålde pannkakor med glass och det såg gott ut=) Inte vidare nyttigt men ibland får man göra undantag. Det fanns olika storlekar och modeller. Det var stora kulor glass, grädde och sylt på pannkakorna.

Muminfamiljen går omkring hela tiden, speciellt runt muminhuset så man behövder inte passa några tider för att få se dem. Det finns småhus placerade i hela parken som man kan besöka. Så var det dags för sagostigen. Där stod det en bit ur en saga (på olika språk) vid varje station och följde man stigen kunde man läsa hela sagan. Det fanns även visuella saker vid varje station t.ex. med levande skådespelare som var häxor eller en grotta, en labyrint m.m. Den gillade hela familjen.

Fortsatte man stigen kom man till en strand som säkert hade varit jättemysig att bada vid om inte vädret hade varit så dåligt. Vi tittade lite där men stannade inte så länge utan fortsatte till Muminhuset. Det var fyra våningar högt och roliga saker att testa och leka med på varje våning. Där tillbringade vi mycket tid. Det var en hel del mindre shower på olika ställen i Mumindalen och vi såg de flesta. Tyvärr var alla de på finska vilket egentligen inte är så konstigt. Det var dock inte så kul för oss som inte kan många ord finska.

Min äldsta son ville ha nån ansiktsmålning. En liten, liten figur på kinden för 5 euro… Barnen drog i vinst varje gångsnören och sen gick vi tillbaka en stund till lekparken där vi var först. Efter det gav vi upp. En dag räcker gott och väl på Mumindalen såvida man inte tillbringar en av dagarna på stranden.

Det var ett tag tills bussen tillbaka skulle gå så vi gick och åt på nån pizzeria och tog en promenad i Nådendahl. Vi hittade en riktigt bra lekplats nära busshållplatsen där det även fanns ett utegym. En park som passade hela familjen. Sen var det dags att åka tillbaka till båten och åka hem. Vi var trötta men nöjda när vi hade kommit på båten. Det blev på tok för lite sömn men det blir inte så mycket bättre om man bor på hotell en natt.

Jag skulle säga att vi åkte dit i grevens tid med 7½ åringen för han var på gränsen till för stor för de flesta av aktiviteterna.