En vecka på Jespershus resort på Jylland i Danmark

(Danmark, Nyköbing Mors, Blomsterparken på Jesperhus Resort)

Vår familj som består av två vuxna och två barn på 6,5 och 8,5 år (tjejer) skulle besöka en vecka på Jespershus resort på Jylland i Danmark. Barnen hade länge varit uppspelta inför denna resa och nu äntligen var det dags. Vi hade packat bilen fullt och begav oss av över Öresundsbron (bor 10 min från den) mot Danmark och vidare upp mot Själlands Udde för att ta båten över från Själland till Jylland. Vi tyckte detta kändes som en lagom lång körsträcka (ca 1,5 timmar) för att sedan vara på en båt i ca 1 timme och 15 min och sträcka på benen och fika lite. Sedan var det ca 2 timmars körning igen innan vi äntligen kom fram till Jespershus resort.

Incheckning sker från kl 15 så det blev mest att packa upp och bädda den kvällen och så en liten tur runt området. Vi beställde en familjepizza, från pizzerian som låg på området, och tog med till stugan. Den var supergod och räckte väl till oss alla fyra.

Stugan var en A-hytte med 6 bäddar (2 st på ett loft), litet pentry med diskmaskin samt dusch och toalett. Kök och sällskapsrum var i en öppen planslösning upp till loftet, det fanns ett matbord med plats till 6 personer, ett litet rum med våningssäng samt en sovalkov (med dörrar) med dubbelsäng (ca 120-140 cm bred). På loftet fanns två madrasser på golvet och detta ”rum” använde barnen som sitt lekrum. Det fanns en möblerad veranda och där satt vi och åt vid flera tillfällen. Tyckte det var väldigt bra att man kunde ha sin bil parkerad precis bredvid sin stuga.

Andra dagen var vi mer effektiva och började med att prova några av de många lekplatserna som fanns på området. Barnen gillade att det fanns hoppkuddar på lekplatserna. Vi gick sedan till Parken som tog ca 10 min att promenera till. Ett tips är att promenera genom skogen istället för längs vägen så slipper man den branta backen.

Parken besökte vi vid 4 tillfällen under vår vecka. Barnen tyckte speciellt mycket om deras 4-D bio där det fanns 3 olika filmer att välja på. Även vi vuxna uppskattade 4-D bion, mycket bra och effektfulla filmer. Vi tittade på en film om dagen. Parken är väldigt vacker med sina blomsterarrangemang och vattenfall, sen har de ett område som är lite mer för barnen med lite karuseller (dock inga avancerade), ponyridning, guldvaskning, lekplats osv. Inomhus zoo/tropicariet var stort och är ju perfekt vid dåligt väder. Det fanns lekplatser även här inne, dels för lite mindre barn och sen lite mer avancerad med klättring osv för de lite äldre barnen. De hade en papegojshow varje dag och fåglar, apor och ödlor gick fritt omkring där inne.

Vid två tillfällen besökte vi Piratbuffén till lunch – helt fantastiskt och prisvärt! Det fanns allt från fajitas, kyckling, skinkstek, köttbullar, pommes och ris till sallader och goda såser. Vi var alla mätta och glada när vi gick därifrån. Man kan också välja att gå dit på kvällen då de har en priatshow medan man äter.

Vi hade lite otur med vädret under vårt besök så det var alldeles för kallt för att bada i deras fina utomhus pool med rutschkanor (en som var en bläckfisk) men däremot så badade vi vid flera tillfällen i deras inomhus pool. Vi var dock lite besvikna över poolerna då de inte hade något av det där ”lilla extra”. Det var en stor pool, vanlig kvardrat, som hade 3 olika rutschkanor. Sen fanns det en bebispool med en liten svamp rutschkana och en annan fyrkantig pool (ca 5x5 meter) som var ca 90 cm djup. En bubbelpool  fanns också. Omklädningsrummen var slitna och skåpen supersmå. Det blev väldigt trång och rörigt då alla hade skåp både över och under sitt eget. Vi valde därför att bada precis innan stängning då det var mycket lugnare i omklädningsrummen. Det positiva var deras öppettider som var 10-22.

Efter ett par dagar på resorten så valde vi att göra en lite utflykt till Snäckhuset som ligger ute vid kusten. Huset är helt täckt av snäckor och var en upplevelse. Jag tror framför allt att det var vi vuxna som tyckte att det var skönt att komma ifrån området lite då det är väldigt mycket för just barn.

De resterande dagarna besökte vi även Aktivitetsgården där barnen gjorde flera pärlbrickor och teckningar (kostar inget). De graverade även på glas och målade på porslin – sakerna att gravera och måla på fick man köpa till en mindre kostnad.

Varje dag gjorde barnen ett stopp i aktivitetshuset som hade en högre rutschkana och en lite lägre samt en liten hoppborg (med betoning på liten). Här inne fanns även en liten lekhörna för de mindre barnen samt badmintonbanor och pingisbord. Här inne var det väldigt slitet och en uppfräschning hade inte varit fel. Men barnen älskade den höga rutschkanan och ville åka ett par varv på den varje dag.

Jernhesten är ett tåg som kör runt i campingbyn varje kväll kl 19-21, samma tåg går runt i parken på dagarna. Tåget var alltid fullsatt men det var ändå aldrig problem att få plats. Ett par kvällar i veckan har Hugo och Rita en godnatt show som var väldigt uppskattad av barnen och efteråt kan man få hälsa på dem.

Det fanns en liten butik på området och här blev vi väldigt förvånade över priserna. Vi hade förväntat oss överpriser och hade därför handlat med oss lite från en affär på vägen till resorten. Detta var helt onödigt då det inte kostade mer i denna butik. Vi köpte både nötfärs och färdigmarinerat grillkött för samma pris som i vilket storköp som helst. De hade allt vad man behövde i denna butik och fräscht var det också. 2 ggr i veckan hade de ölprovning från bryggeriet i Thisted och vid ett tillfälle var det vinprovning.

Det fanns både minigolf och bowling och vi provade båda. Minigolfen (100kr/5pers) hade en väldigt trevlig bana och var svår men inte för svår för barn. Bowling var bowling inte så mycket att säga om det men vi tyckte att det var lite dyrt. Men vi gjorde så att vi bokade en kvällsbuffé i restaurangen och beställde till bowling och då kostade det bara 30 kr/pers. Dessa aktiviteter var de enda som vi betalade för, det andra ingick (tom inträde till parken hela veckan). Vi spelade tennis vid något tillfälle och det kostade inget att låna banan, dock skulle man boka den. Behövde man hyra rack så kostade det 15 kr. Det fanns även en jättefin damm att fiska i och det kostade inte heller något förutom om man behövde hyra utrustning.

För att summera det hela så hade vi en jättebra vecka och barnen var supernöjda. Det passar nog mest barn i åldern 5-12 år, de får nog mest ut av det. Det var en jättefin hytte vi hade men om man väljer att ta en hytte utan toalett eller om man campar så var det jättefina service ställen de hade. Det var nog det fräschaste och nyaste på hela området, jättefina kök och tvättställen. Toaletterna och duscharna var superfräscha. Det fanns två grillplatser och vi grillade vid ett tillfälle och det fungerade jättebra. I övrigt så skulle badhus och aktivitetshus behöva sig en uppfräschning. Allt utom aktivitesgården var öppet till kl 22 och butiken hade öppet till kl 22.30 så det var helt fantastiskt. Både restaurang och pizzerian levererade god mat och varierat så vi kände aldrig att vi fattades något.

En vecka senare var det dags att ge sig av igen. Utcheckning sker redan kl 10 så vi hade packat allt kvällen innan för att slippa stressa på morgonen. Vi checkade därför ut redan kl 8 och hade gjort ordning smörgåsar som vi åt på båten på vägen hem. Vi åkte även på hemresan via båten från Århus till Själlands udde. Man kan även välja att köra över Fyn men det är ca 20 mil längre körsträcka och man behöver antagligen ändå stanna någonstans för att pausa.