High Chaparral resa

(Sverige, Göteborg, High Chaparral )

Wild west show

Zorro show

Tågaventyr

Indianby

Det var en solig tisdag tidigt på morgonen som våra nyfikna och ovetande barn på 8 och 6 år började sin resa till High Chaparall. Med oss hade vi oxå farmor som inte heller visste vad som väntade. Resan tog två timmar och vi var framme vid 11tiden. Parkeringen var stor men vi såg att det var otroligt mycket bilar som var parkerade redan. Att det fanns parkeringsvärdar var till stor hjälp de visade oss direkt en ledig plats. Vid kassan väntade en lång kö som ändå flöt på och snart var vi inne. Vid entréer fanns en stor affär där man kunde köpa allt som behövdes för att se och känna sig som en cowboy etc. Genast blev det inhandlat några hattar och pistoler samt patroner. Ganska dyrt tyckte vi föräldrarna men barnens glädje går inte att beskriva. I kön in så såg man barnen som redan var utklädda, då kan man spara kläderna till nästa besök så slipper man köpa igen.

Vi fick en stor karta över området och där såg vi alla shower som vi ville besöka. Då vi kom in efter kl11 missade vi huvud showen om Lucky Luke så jag rekommenderar att komma innan 11 till parken.

Vi såg oss omkring och passade på att göra massor med bilder för att dokumentera resan som minne.

Det var en väldigt  lång kö till tåget som skulle ta oss runt i området så vi fortsatte att kolla runt i stället. Under tiden såg jag att det började att bildas kö till Wild West show då slog det mig att vi kanske får inte plats. Våra barn vill absolut inte stå i kö så länge.  Så dem sprang runt och lekte med andra barnen och sköt med sina pistoler för glatta livet. Så vi ställde oss aldrig i kön.

Men vi kom in till showen med 10 min tillgodo innan den börja och det fanns gott om sittplatser och det kändes att alla som ville vara med fick plats. Både barnen och de vuxna gillade föreställningen då det var både smällar, tricks och snabba hästar och spännande berättelser. Barnen fick vara delaktiga och skjuta banditer. Det kändes bra att skådespelarna förklarade att ingen dog under showen och att dem bara återberättar hur det var en gång i tiden.

Vi besökte indianernas by. Barnen lekte i deras tält och provade på deras redskap.

i området fanns några spännande attraktioner att gå till, bland annat ett verklighets baserat gammalt tåg, en stor båt som gick sakta i området. Om man gillar mera fart kunde man åka diligens med sin familj. Priset var lagom rimligt mellan 20-30 SEK. Barnen älskade dem och det kändes verkligen att vi åkte tillbaka i tiden.

Vi passade på att äta medhavd lunch då vi inte visste vilka utbud det fanns på plats. Det fanns tillräckligt med bänkar i området att äta medhavd lunch för de som vill.

Nu såg vi att det fanns restauranger för alla smaker både med tacos och maffiga hamburgare. Så nästa gång ska vi definitivt besöka dem.

Efteråt mätta och belåtna hamnade vi i Mexico city lagom tills Zorro show skulle börja. Den var mitt på torget så barnen kände sig delaktiga även där. Vi hade bra platser och efter det passade vi på att äta lite glass innan vi tog en båt tur.

Efter båt turen så passade vi på att kolla på åsnor och stora bisonoxar som dem hade området.

Vi gick runt och spånade små affärer, fotostudie och även var delaktiga i en liten auktion.

Sen lekte barnen fritt med massor av nya kompisar på barnens område.

Trötta men väldigt nöjda barn började vi resan hemåt.

En hel vecka efteråt lekte barnen fantasifulla lekar hemma.