Nu testar vi Sommerland Sjaelland

(Danmark, Sjaellands Odde, Sommarland Själland)

Hyra av skrinda vid huvudentrén.

Gott om studsmattor men skyddet runt om var slitet och saknades ibland vilket kändes otryggt.

Hinderbanan i Amazonas var kul för hela familjen!

Att få köra bil helt på egen hand var spänande!

En fantastisk fin sommarsöndag i augusti bar det av till vårt planerade testfamiljsuppdrag. Vi hade lagt lite tid dagen innan på att planera en bra matsäck, så på morgonen packade vi ner lunch, fika och dricka i vår stora kylväska. En ryggsäck packades med handdukar och badkläder och en tredje med lite extrakläder och ombyte. Från Malmö tog det sedan knappt 1 1/2 timme att köra. En smidig bilresa med bra vägar och vi hade inga problem med att hitta dit.

Det första vi gjorde när vi kom fram var att hyra en liten skrinda (60 DKK) som vi lastade full med alla våra väskor. Kanonbra! Parkeringen ligger visserligen innanför parkens gränser, så det är fullt möjligt att gå till och från bilen och hämta saker utan problem, men det blir ganska långa sträckor att gå. Det fanns också skåp att hyra där man kunde låsa in sina värdesaker, men de låg också vid entrén så samma sak där med att det blir en bit att gå.

Det verkade som om väldigt många valde skrinda-alternativet, och nästan samtliga verkade ha med sig egen lunch. Det fanns ett par matställen i parken där man kunde köpa lunch, och överallt fanns det picknick-bord att äta sin medhavda mat vid.

Över lag så fanns det inte så många souvenirbutiker och annat, vilket vi upplevde som positivt. Det enda vi gjorde av med pengar på i parken var till glass på eftermiddagen och hyran av skrindan.

Parken i sin helhet känns väldigt stor och luftig. Det var gott om folk den dagen vi var där, men trots det så kändes det aldrig överfullt och det blev aldrig långa köer någonstans. Ett stort plus för det! För våra tjejer på (snart) 5 och 7 år fanns det jättemycket att göra. Det kändes som om parken riktade sig mycket till lite yngre barn, även om det så klart fanns aktiviteter även för de större. Bland annat go-kart bilar och en berg- och dalbana som vår äldsta blev besviken över att hon var för liten för att åka.

Vi var jättenöjda med vårt besök, och hade nog kunnat vara där i två dagar för att riktigt hinna med allt. Vi kom dit en timme efter öppning och åkte inte därifrån förrän parken stängde. Om vädret är bra kan man spendera ett par timmar bara i vattenlandet och åka vattenrutschbanor och bada. Om ni kan planera er resa efter väder så gör det!

En annan favorit hos barnen var den delen av parken som kallas Amazonas. Dels åkte vi en attraktion som var en flotte som drev fram i en uppbyggd Amazonas-miljö och den gillade vår stora flicka jättemycket. Fyraåringen tyckte att det var läskigt! Något som båda gillade var den stora hinderbanan i skogen där man skulle ta sig fram längs en stig med hinder. Det var kul för oss stora också!

Andra favoriter var karusellerna i barnlandet, små bilar som barnen kunde köra i en uppbyggd trafikmiljö, alla studsmattorna i olika former och storlekar, och hästkarusellen i vilda västern-delen. Sämst i parken var helt klart Kaninlandet, ett jättestort område där man kunde gå in och hälsa på kaninerna. Vi såg fyra kaniner som låg och tryckte långt in litet hus.

Över lag var vi väldigt nöjda med vårt besök och kan tänka oss att åka tillbaka dit. Möjligen kan man uppleva parken som lite sliten på sina håll, men det var en väldigt charmig och avslappnad stämning.