Universeum - Vår upplevelse

(Sverige, Göteborg, Universeum)

Sågfisken Sågkrates

En av de många röda ibisarna

Mammut från istids-utställningen

Hängbron till utsiktstornet i regnskogen

Universeum – Vår Berättelse

Vi är en familj på fem personer, tre barn och två vuxna. Barnen är 8, 11 och 15 år gamla. Vi besökte Universeum den 2:a augusti 2016.

Vi har besökt många djurparker under åren, både inom Sverige och utomlands, bland annat: Kolmården, Tropikariet, Skansen, Hannover Zoo, Sea World-Hannover och många andra, och vi hade höga förväntningar på Universeum. För att få ut så mycket som möjligt av vårt besök på Universeum, kikade vi på deras hemsida innan vi åkte, så vi kunde planera vad vi kunde göra, hur vi skulle gå och om vi ville gå på några av deras guidade turer.

Vi har 2.5h bilresa ner till Göteborg och planerade besöket som en endagsutflykt. Vi hade med oss matsäck som vi åt innan vi gick in och vi planerade att äta lunch inne på Universeum. Efter den långa bilresan var det första givna stoppet toaletterna och vi förvånades direkt över standarden som inte alls var som vi hade trott. Vi upplevde dem omoderna och sunkiga.

Vi började vårt besök med att ta diagonalen upp till Vattnets väg, en utställning över Sveriges växt- och djurliv från norr till söder. Det var intressant uppbyggt och det är roligt att man fokuserar på att även visa inhemskt växt- och djurliv. Med smala gångar och otydliga riktningar blev det lätt trängsel eftersom alla gick åt olika håll och man möttes på de smala gångarna. En fascinerande upplevelse var att se sillstimmet i ett av akvarierna vid vattnets väg.

När vi hade tagit oss igenom Vattnets väg kom vi in i en tunnel med små akvarier längs med väggarna, i vilka det fanns bland annat sjöborrar, sjöstjärnor och anemoner. Akvarierna var svagt upplysta inifrån, men det fanns ingen belysning ute i tunneln, vilket gjorde att man inte riktigt såg vart man gick och det var svårt att läsa faktatexterna som var uppsatta bredvid akvarierna.

Tunneln ledde oss ner till akvariehallen där hajarna, rockorna och korallerna med mera fanns. Rockorna hade de tillsammans med några fiskar, i ett stort, cirkulärt akvarium som var öppet upptill. Sidorna var täckta av sten från golvet upp till mitten, resterande halvan i bara glas. Problemet var att stenkanten på akvariet var lite högt, så att man inte såg så bra, speciellt barnen. Vi kände att akvariet hade kunnat vara glasad hela vägen, eller åtminstone att glaset gick längre ner mot golvet, så att det blir lättare för barnen att titta genom glaset. I Akvariehallen fanns även hajarna, som vi såg när vi gick igenom deras hajtunnel i glas. Det var rätt häftigt att kunna se hajarna och fiskarna underifrån när du gick i glastunneln. Vi tyckte också att det var häftigt att de lyckades få en sågfisk att lägga sig ovanpå tunneln ett tag. När vi vistades i akvariehallen såg vi också att de hade guidade turer på engelska för större grupper och av det vi hörde upplevde vi att guiderna var väldigt bra på att prata till alla och verkligen visa djuren mm. Vi fick där också möjlighet att klappa på en ödla, då de hade visning av några djur som man fick komma nära, bland annat ödlan och några maskar och kackerlackor.

Från akvariehallen kunde vi gå in till de dödliga skönheterna, ormarna och spindlarna. Just den utställningen var inte så stor, men vi fick ändå se många olika ormar och spindlar. Informationen om de olika arterna var tydlig och bra, både på svenska och engelska.

Nu är det så dags att gå in regnskogen, det som Universeum marknadsförde som ”den nya regnskogen.” Vi tyckte att de var jättemysigt att gå i regnskogen och upplevelsen förhöjdes av att det åskade och ”regnade”, de hade alltså ljudeffekter och sprutade ut vattendimma med jämna mellanrum. Man blev riktigt blöt, men det var superhäftigt! Vi gillade hängbroarna som gick till en utsiktspunkt, ett stort träd, varifrån man kunde se ut över hela regnskogen. Det var fina fåglar av många olika arter och några sociala apor. Vi letade dock efter djur som visades på bilder som vi trodde skulle finnas i regnskogen, men som vi inte blev på det klara med om de fanns eller inte.

Efter regnskogen kände vi att det behövdes en lunchpaus. Först gick vi upp på uteterassen för att undersöka Mammutgrillen, men vi blev jättebesvikna på atmosfär och utbud. Istället gick vi ner till Tacobaren, som vi hade kollat upp på nätet. Vi hade särskilt kollat efter om de hade speciella lunch-öppettider, och hade tolkat det så att det skulle vara öppet hela dagen. När vi kom dit 14.50 blev vi så klart besvikna över att höra att dem stängde om tio minuter, de stängde alltså 15.00. Trots att de var 10 minuter kvar fick vi inte äta där, utan vi fick istället gå ner till Robertas restaurang. Maten där var helt okej och den gick fort att få.

För att äta var man tvungen att gå ut genom spärrarna och man har 90 minuter på sig att komma in på samma biljett. Så vi åt och gick tillbaka in, direkt upp till Mammut-utställningen på takterassen. Den utställningen tyckte vi var jättebra. Det var jätteintressant att få se den mumifierade mammutungen och läsa om dess historia. Vi upplevde dock även här att man hade kunnat lägga upp visningen bättre, då det åter igen blev trångt. De hade ställt upp små lådor som man skulle öppna och det gick inte att öppna lådorna när det stod många runtomkring.

Vi gick sedan ner till Rymd-utställningen som var superintressant. Jättebra upplägg, jätteintressanta saker som visades och väldigt mysigt.

Teknoteket, explora och hälsa var våra nästa anhalter och återigen hade vi många andra upplevelser att jämföra med. Inget av detta imponerade särskilt mycket på oss. Barnen hängde och klängde lite inne på hälsa och tyckte det var ganska kul. Flera saker var trasiga och fungerade inte som de skulle. Sämst var att vi stod jättelänge i kö till en artificiell häst och när vi var näst på tur, slutade den funka. Jättetråkigt!

Vi avslutade med en tur i butiken. Dyrt!

Sammanfattningsvis skulle vi säga att Universeum är ett helt okej ställe där man får lite av varje. Regnskogen var fantasisk, akvariehallen okej. Experiment-delarna tror vi är roligast för barn under 10. Vi tycker dock att de kan förbättra sig bra mycket mer när det kommer till mat och toaletter.