Heldag i Borås djurpark

(Sverige, Borås, Borås Djurpark)

Gångtunnel direkt till savannen

Inte nudda marken bana i en av alla lekplatser

Testa att mjölka en ko (ej riktig)

Efter en 2 timmar lång bilresa kom vi fram till Borås och djurparken. Min första tanke var "har de inga toaletter vid entrén?" och snabbt såg jag att det fanns både i butiken som är tillgänglig utanför entrén men även direkt efter entrén fanns det toaletter. Även om vi var bland de första som gick in på djurparken så kändes toaletterna lite sunkiga vilket mitt ena barn har lite svårt för. Vi har besökt djurparken för några år sedan och jag blev positivt överraskad över vad som hänt i parken sedan vårt senaste besök. En stor gångtunnel var byggd som tog oss direkt till savannen och barnen tyckte det var häftigt att gå så högt över marken och att se tågrälsen som gick under oss. Efter att ha sett elefanterna bli tvättade och utsläppta till savannen så gick vi till restaurangen som ligger i savannen-området. Vi valde att ta ett litet mellanmål och vi åt tyvärr inte lunch här men vi la märke till att de hade en egen barn-buffé meny där moset var laktosfritt vilket vi tycker är jättebra. Vi fick lyssna på information om geparderna och noshörningarna vilket vår 7-åring uppskattade. Precis när barnen började bli lite trötta i benen så kom vi till en lekpark och barnen fick genast ny energi. Inte nudda marken bana och leka med vatten kunde man göra i den lekparken, barnen älskade att vara där. När det var dags för lunch hade vi tagit oss till björnarna och där fanns även en restaurang. Därefter fortsatte vi vår runda och kom till Simbaland, vilket var en uppdatering sen sist vi var här. Barnen älskade lekparken och de kunde klättra och åka rutschkana. Efter att ha lekt av sig gick vi vidare till traktornerna som går att köra. Barnen hade väldigt roligt, enda nackdelen är att det kostar, haha. Därefter gick vi och klappade getterna och grisarna, barnen älskade det. De fick även testa på att mjölka en ko (ej riktig), vilket för oss var nytt i parken. Vi avslutade vårt besök hos dinosaurierna som är nära entrén. Hade inte parken stängt redan vid 17.00 så hade vi kunnat stanna längre. 4-åringen somnade snabbt i bilen på vägen hem.

Det vi som vuxna uppskattar är att det är smidigt att ta sig runt parken utan att missa något. Barnen uppskattade alla lekplatser som fanns. Vår 4-åring föredrog mest lekplatserna och att klappa djuren medan vår 7-åring tyckte lekplatserna, se djuren bli matade och att åka traktor var det roligaste. Det vi ansåg lite negativt var att det inte var så välstädat på toaletterna som fanns i parken, det positiva var att det fanns gott om toaletter och vi behövde aldrig gå långt för att hitta en toalett, däremot var det ofta lång kö så vi passade på att gå när vi såg en toalett innan barnen hann bli akut-kissnödiga.