Aquanova- maserhallen

(Sverige , Borlänge , Maserhallen aquanova )

Maserhallen entré

Maserhallen kassan och shoppen

Kök Aqua Nova

Vår familj bestående av mamma, pappa och 2 pojkar på 7 och 9 år fick glädjen att agera testfamilj för Aqua Nova- Maserhallen i Borlänge. Eftersom vi hade ganska lång resväg (boendes på Åland) bestämde vi oss för att åka redan kvällen innan för att kunna spendera hela nästa dag på äventyrsbadet. Vi bodde den natten på Scandic inne i stan, vilket var helt ypperligt. Hotellet var rent och fint och framförallt med endast några minuters bilfärd ifrån Maserhallen. Efter en ordentlig hotellfrukost åkte vi till äventyrsbadet. Parkeringen vid badet var gratis, men till vår förvåning var det endast 3 timmars parkering. Det kändes lite stressgivande, eftersom vi ändå hade tänkt vara där typ hela dagen. Väl inne på badet fick man ett armband som fungerade som ”nyckel ” till själva äventyrsbadet. Detta armband kunde man ladda med pengar i kassan- så att man skulle slippa handskas med pengar och kort inne i badet. De pengar som sen inte användes fick man tillbaka efter besöket. Detta var väldigt praktiskt! Det som var lite minus var att man skulle ha med egna hänglås till skåpen i omklädningsrummen. Men som tur var hade vi läst på innan, så vi hade lås med oss. Omklädningsrummet och duschrummet var i gott skick, rent och fint. Väl inne i badet så kom man först till simhallen, som hade en 25m bassäng med 7 banor samt hopptorn på 1, 3 och 5 m. I anslutning till simhallen finns sen Aqua Nova-som då är äventyrsbadet (dit man behövde armbandet för att komma in). Vi gick direkt till äventyrsbadet. Till vår glädje och förvåning var det väldigt behaglig temperatur i luften. Ofta brukar jag (mamma i huset) tycka att det är lite kallt i badhus, vilket gör att man börjar frysa om man inte är i gång hela tiden. Men här i hallen var det riktigt skönt. Inne i badet finns tre häftiga rutschkanor. 3G Turbo är 80m lång och är den snabbaste rutschkanan. Black Hole är 100 meter lång och man åker i totalt mörker. Den tredje kanan heter Magic Eye och är 130m lång och 2,5m bred. Denna är lite speciell eftersom man får åka flera åt gången och man kan sitta på gummiring om man vill. Black Hole och 3G Turbo har en längdgränd på 120cm, medan Magic Eye inte har någon begränsning i sällskap av en vuxen. Familjerutschen (som vår familj brukar kalla rutschkanor som vi alla får åka samtidigt) blev allas absoluta favorit och där åkte vi nog ett tiotal gånger. Både med och utan ring. Många skratt i den kanan! I äventyrsbadet finns även en vildfors, som var riktigt häftig på sina ställen samt en vågbassäng som startar varje hel- och halvtimme. Våra barn är båda simkunniga och det fanns flera badvakter på plats-men p.g.a. starka vågor skall man nog hålla lite extra koll på barnen då vågorna är i gång. En klättervägg med lite olika svårighetsgrader finns också, vilken vår 9åriga son tyckte var skoj att klättra i. En utebassäng med virvelström finns också, men eftersom det var en lite kallare molnig juli dag, så var vi inte så mycket där. Men en varm sommardag är det säkert riktigt idylliskt. I badet finns också en stor bubbelpool som rymmer flertalet badare och för de allra minsta barnen finns ett område där de kan leka och plaska i ett piratskepp. Här är vattnet bara 28 cm djupt med små rutschkanor, grottor, djur mm. Våra killar är ju lite stora för det området, men vår 7- åring ville gärna pröva på även de rutschkanorna. Mysigt ställe för de små. Inne i äventyrsbadet fanns även bord och bänkar där man kunde inta medhavd lunch och dryck. Vilket är praktiskt och blir ju billigare om man vill spara en slant. Efter att ungefär halva tiden gått gick vi och hoppade lite i hopptornen och sen köpte vi lite drickbart. Det fanns ett café i anslutning till Maserhallen, som man kom till både utifrån samt från simhallen. De serverade lättare lunch samt glass, dricka mm. Helt humana priser också, vilket var roligt. Vi bestämde oss för att inta lunchen först efter vi badat klart, eftersom tiden rann iväg. Efter att vi badat, så bastade vi. Tyvärr var det väldigt kall ”bastu”, inget vi är vana med hemifrån. Då vi var klara gick vi och förlängde parkeringstiden och intog lunch. Vi åt både sallader och glassportioner som var riktigt goda och förmånliga. På väg ut från hallen såg vi att man kunde parkera på ett annat ställe om man önskade vara längre än 3h. Det var synd att de inte informerade om det vid ankomst- eller att vi själv missade det. Men vi hann ju trots allt uppleva allt vi ville, men lite onödig stress blev det. Glada och nöjda var vi alla över dagens upplevelse och AquaNova var bättre än vad vi alla hade trott. Vi rekommenderar Maserhallen-AquaNova för alla åldrar. Det finns något för alla. Magic Eye var roligaste under dagen och det var skönt med behaglig inomhustemperatur och trevlig då det var rent och snyggt överallt. Väl värt ett besök!