Äventyr i Kolmården.

(Sverige, Norrköping, Kolmårdens djurpark)

I början av juni, väl inplanerat innan skolavslutningen (!), styrde vi kosan mot Norrköping. Vi bodde första natten på Elite hotell för att ha nära till Kolmården morgonen efter. Med tre åksjuka barn kan resan annars ta låååång tid... Vi lade oss tidigt, laddade inför morgondagens äventyr. På Kolmården checkade mötte vi upp barnens kusiner med familj och checkade in på Vildmarkshotellet. Rummen var små och trånga men utsikten över Bråviken - fantastisk! Solen gassade och det var 29 grader varmt så vi smorde in oss ordentligt innan vi klev in genom grindarna mot äventyret. Entrén låg precis i anslutning till hotellet och man gick in med passerkort så det var aldrig nån kö. Smidigt! Väl inne i parken lyckades vi tajma matningen av tigrarna som var en häftig upplevelse. Barnen fick rida kamel, vi lekte i Bamseland och upptäckte så mycket djur vi bara hann. Vår första dag blev inte jättelång pg a hettan. Istället gick vi tillbaka till hotellet och tog ett dopp i poolen innan middagen. Middagen bestod av en enorm buffé och vi hade tur som fick ett bord ute på terassen med den fina utsikten. Medan vi vuxna åt klart fanns det papper och penna till barnen att roa sig med undertiden. Smart! För barnen fanns även ett filmrum med sköna kuddar. DAG 2: Efter frukosten medan alla gjorde sig klara gick en av oss med barnen till en klätterbana brevid hotellet. Uppskattat av barnen. Sedan tog vi andra rundan bland apor, giraffer, zebror, elefanter och de exotiska djuren som vi inte hann med första dagen. Vi hade blivit rekommenderade att ta med oss lunch pg a höga priser men det fanns mycket prisvärda rätter för både oss stora och de små så det var tur att vi inte lyssnade på det rådet! Som avslutning på vår härliga vistelse på Kolmården körde vi igenom Safariparken. Det tycker jag alla ska göra vid ett besök där. En häftig upplevelse med djuren så nära inpå. Vid lejonen stod en stor skylt om att det var absolut förbjudet att stanna. Eftersom det var högsommarvärme låg lejonen slöa mitt i vägen när vi kom och eftersom de vägrade flytta på sig blev det tvärstopp. Vi trodde nästan att vi skulle bli kvar i parken över natten! När vi kört ur parken och styrde kosan hemåt slocknade barnen på nolltid. Nöjda, glada och med ett minne för livet!