En tågresa tillbaks till 1900-talet

(Danmark, maribo, Museumsbanen Maribo–Bandholm)

En söndag tog vi museum banan mellan Maribo och Bandholm, tåget går tre dagar i veckan och med tre avgångar per dagen.

Tåget går från järnvägsstationen i Maribo, det var inte så väl skyltat från vilket spår det skulle gå från, det satt en liten skylt att man skulle gå till spår 2-3. Biljett köper man av konduktören som var tidsenligt klädd.

Normalt sett är det ånglok men tyvärr denna sommar har det varit diesellok pga. brandrisken. Man tappade lite av känslan som det är att åka ånglok, men personalen försökte göra det bästa och tuta istället för att dra i visslan.

På tåget fanns det första- och tredjeklassvagnar och i tredje klass fanns både öppen och stängd vagn.

Vi åkte från Maribo kl 10.05 och kl 10.32 var vi framme på Bandholm station, där gjorde tåget ett uppehåll på ca 20 min. På Bandholm station fanns mycket gamla saker att titta på, och de som jobbade där var också tidsenligt klädda (det är bara detta tåg som går till Bandholm) efter stoppet på stationen så åkte vi vidare till Bandholm Havn, där gör tåget också ett uppehåll på ca 15 min. I Bandholm Havn så finns Bandholms hotell och restaurang, så vill man kliva av och äta en god lunch så kan man ta ett senare tåg tillbaka. Vi hade siktat in oss på en glass i deras glasskafé men tyvärr öppnade de först senare på dagen.

Vi valde att åka med samma tåg tillbaka och var tillbaks i Maribo kl 11.52. Några av de som åkte med samma avgång som oss stanna kvar i Bandholm för att göra annat där. Men förutom Bandholm hotell så finns det inte så mycket där. Och även om det ligger med en vacker utsikt över Smålandshavet, såg vi inte någon badstrand.

Under resan så åker man i sakta takt och får se naturen i Knutenborgs skogar (du är precis i utkanten av Knutenborg Safaripark).

Vi tyckte det var en mysig tur och den passar för hela familjen.