Tidsresan där sagor blir till liv

(Sverige, Vimmerby, Astrid Lindgrens Värld)

Perfekt att kunna hyra en skrinda

Ronja Rövardotter var helt klart favoriten

Fantastisk liten godisbutik

Lördag 28 juli 2018: Vi gick upp tidigt på morgonen, packade vår picknick och väckte två ivriga barn innan vi begav oss mot ALV. Vi kom dit en timme efter öppning och då var parken redan full med folk, trots att väderprognosen visade sommarens enda åsk- och regndag. Vi gick raka vägen och hyrde en skrinda (för 30kr/dag) som kunde avlasta både kylbox och trötta små ben.

Vårt första stopp var Mattisborgen. Solen som fortfarande var framme försvann så fort teatern började och det regnade lite smått. Inte för att det gjorde barnen något när Ronja Rövardotter stod alldeles livs levande mitt framför dem och hoppade över Helvetesgapet tillsammans med Birk. Sen fortsatte vi vår sagoupplevelse med besök och träff hos Pippi, Emil, Madicken, Nils Karlsson Pyssling, Bråkmakargatan och alla andra man kunde tänka sig. Duggregnet övergick i spöregn, något vi var helt oförberedda på. Både paraply och regnponchos fanns dock nära till hands att köpa för 120kr (för ett mellanstort paraply) respektive 30kr (för vuxen- och barnponchos).

Vår picknick åt vi vid en av alla picknickplatser som fanns och den kändes helt rätt att ha med sig när man såg priserna på maten som erbjöds i parken. Även om det såg väldigt lockande ut att sitta på A Larssons uteservering och äta pannkaksbuffé. Korv med bröd hittade vi också, även vegetariska vilket var ett stort plus.

Utöver Ronja som var första- och favoritstoppet för mina barn, 4 och 5 år, var besöket på riktiga Bråkmakargatan en höjdare. Att få gå under plankorna i staketet in till Tant Berg, pilla på Lottas cykel och gå in på bageriet, dit Lotta smet trots att hon var sjuk, var väldigt populärt även om det gjorde att regnponchon plötsligt "killar och sticks".

Runtom i parken kunde man ibland se de olika karaktärerna och hela parken uppmanar till lek och skoj. Eftersom att Astrid Lindgrens berättelser utspelar sig från förr blev det som en tidsresa att gå i parken och även en hel del äldre utan barn gick också runt i parken för att få återuppleva den gamla goda tiden.

Då det var lördag gick vi självklart in i den lilla godisbutiken som fanns vid den Lilla, Lilla staden. Där kunde man bland annat plocka lösgodis ur glasburkar precis som i Pippi och ta guldpengar från Pippis kappsäck. När dagen led mot sitt slut lämnade vi tillbaka skrindan i sitt "stall" och började vår långa bilfärd hemåt igen. Två glada barn berättade livligt i bilen om hur de satt i knäet på Anton i Lönneberga och när Pippi seglade in med båt och så önskade de att de kunde få åka dit dagen efter igen.

Summering: En fantastisk dag för stora som små. För att få pengarna väl värda skulle jag säga att barnen behöver vara i ålder att de känner igen karaktärerna och platserna, runt två år och uppåt. Det gör det nog också lite roligare om de själva kan gå. Priserna är ganska höga så en picknick är bra att ha, i alla fall till antingen lunch eller middag och definitivt snacks. Där finns sååå mycket att göra så för att inte stressa är det ingen dum idé att gå dit två dagar, om plånboken tillåter. Allt som allt, en bra dag som barnen kommer att glädjas åt länge.

Obs! Priserna är baserade på när vi var där juli 2018 och kanske ändras.