Balthazar science center - rolig dag!

(Sverige, Skövde, Balthazar science center )

Översiktskarta

Showen Far o flyg

Spel

Vi åkte en varm och solig dag till Balthazar Science Center på uppdrag av Barnsemester.

Eftersom vi bor en bit ifrån Skövde och jag sett att det ligger nära tågstationen så var det lättast för oss att ta tåget dit. Det är lätt att hitta dit och var bara en kort promenad från stationen så var vi framme!

Redan utanför entrén fanns det saker att leka med, bland annat en elbil som barnen kör själva och en linbana. Bra start tyckte sonen, som hade lite spring i benen efter tågresan!

Vi kom dit nån timma efter att det öppnade och eftersom det var varmt och fint sommarväder var det inte så många där, vilket var toppen för oss. De finns mycket att prova, uppäcka, bygga, pyssla och göra!

Vi började med att testa sol, vind och vatten delen. Där får man exempelvis cykla och se om man kan tända en lampa.

Efter det kollade vi in labbet, där man bland annat kunde se hur bakterier och virus ser ut. Det fanns mikroskop där vi kollade hur mitt finger ser ut på riktigt nära håll. Precis när vi var klara där kom personal och frågade om vi ville vara med och se deras show Far & Flyg uppe i caféet. Klart vi ville det! Showen handlade om hur och varför saker flyger, ex ballonger, flygplan eller fåglar. Barnen (och vuxna) fick komma upp och delta i showen om de ville.

Sen fortsatte vi på bottenvåningen, där vi kollade in hur det kan se ut i en gruvan och sen i rymden. I rymd delen finns det ett flygsmulatorspel.

I Makervekstaden kan man pyssla och bygga, finns allt från snickarbänk, pärlor, limpistoler och massa annat som man kan använda för att skapa nåt kul. Endast fantasin som sätter stopp!

Längre in finns digitala Makerverkstaden och Hjärnastiksalen, det tyckte jag som vuxen var roligt! Men även sonen gillade klurigheter, som att spela ett t-spel med hjälp av två handtag som satt i snören (som handkontroller).

På eftermiddagen hade de en show till om Hjärnan. Även här fick publiken vara delaktig och några barn fick komma fram och prova saker. Den var med rolig precis som den andra!

Det finns massor med saker att testa, om passar både vuxna och barn. På våning två där caféet fanns kan man även bygga med lego, testa hur en VR-fabrik ser ut, köra en sopbil, cykla och spela tv-spel samtidigt....

Vi var där tills det stängde, det vill säga nästan hela dagen, och hade nog kunnat fördriva några timmar till utan problem. Caféet var bra och det fanns både gott och nyttigt fika samt lättare lunch. Vi åt Ceasarsallad och pannkakor.

Vi kommer defintivt åka dit igen! :-)