Våra upplevelser från High chaparral

(Sverige, Kulltorp, High Chaparral)

En bandit på gatan

lekte med flotten

vaska guld

Rånade banken

Vår familj är mamma, pappa, pojke 5år och pojke 7 år.

Vi började vår dag med en rejäl frukost i vår stuga som vi bodde i på high chaparral. Sedan gick vi mot entren in till High chaparral. Vi möttes av en miljö som var inspirerad i 1800-tals anda överallt. Barnen hade fått köpa leksaksvapen innan och de började dirket att leva sig in i miljön och leka bland tält och hus. Vi hoppade i hö, red ponnyridning och lekte vid vattnet där det fanns massa små flottar som vi kunde åka runt med i vattnet.

En rolig aktivitet var guldvaskning, vi betalade 30 kr och fick låna material för vaskningen och sedan började vi leta efter guld. Barnen blev lyriska när vi såg det blänkte till i sanden och vi samlade ihop både små och stora guldklimpar. När vi kände oss färdiga gick vi till personalen och det ”smältes” ner och barnen fick en stor fin guldpeng. Det blev en rolig upplevelse och ett fint minne från High chaparral.

När vi gick runt i det westerninspirerande samhället var folk utklädda och aggerade som på riktiga westerntiden. Vi möttes av ridande cowgirls som hälsade ”Howdy” till oss som om det var på riktigt. Det kom utklädda folk med en påse pengar med två sheriffer jagandes bakom. Det var en häftig upplevelse och man fick en känsla med alla sinnen hur det var under denna tiden.

Barnen gick in i banken och riktade vapnen mot kvinnan som satt bakom disken och då räckte hon upp händerna och gav barnen ett silvermynt (chocklad i). Detta tyckte barnen var roligt.

Vi åkte det beryktade tåget där vi visste innan att det skulle ske ett rån, vi var tydliga för barnen att allt är på låtsas och att det bara spelar teater för oss. Vår femåring tyckte tågresan var läskig och jag upplever att han nog var i lägsta åldern för att uppskatta den tågresan. Vår sjuåring tyckte dock att det var häftigt.

Onkel sams snea hus var svårt att komma med och uppleva, den hade jag gått till direkt det öppnar för att ha avklarat den. De släppte in 20 personer i taget och det skedde var 45 min, vem orkar köa i 45 min?! Och 20 personer är inte jättemånga när man är en familj som vill komma in.

Vi gjorde hela High chaparral på en dag och planerade in showerna med tider dagen innnan besöket för att inte missa någon show. Vår femåring älskade showen ”Lucky luke” och vi andra hade ”Wild West stunt show” som favorit. ”Wild West stunt show” innehöll allt, vi i publiken fick vara med och agera i teatern genom att hjälpa till att skjuta på kruttunnor, det var hästar med och stunttrick som gjorde att vi upplevde action och den innehöll även mycket humor. För vår femårings skull var det bra att de innan showen gjorde klart för att allt var på låtsas och efter showen fick vi i publiken ropa ”vakna” så ställde sig alla upp som hade blivit skjutna.

Vi alla i familjen har haft jätteroligt och det är ett minne vi tar med oss.