Testfamilj på Fårup Sommerland

(Danmark, Saltum, Fårup Sommerland)

Hvirvelvinden

Vi hade det stora nöjet att få vara testfamilj på Fårup Sommerland. Den 2 juli tog vi färjan över till Frederikshavn för att sedan åka vidare med bil till Fårup Camping. Vi valde att övernatta där, eftersom vi ville kunna utnyttja så stor del av dagen som möjligt inne på Fårup Sommerland dagen därpå. Så när portarna slog upp klockan 10:00 åkte vi den korta sträckan från campingen och fick tillbringa en stund i bilkö för att komma in i parken. Solen sken från en blå himmel, men det var tyvärr extremt blåsigt. Med i bilen var, förutom jag själv, två tonårskillar på 17 och 16 år, samt två tjejer på 13 och 11 år.

När vi passerat entrén kunde vi köra in i parken och parkera bilen gratis på en stor gräsyta utanför ingången. Efter entrén är betald ingår alla 60 attraktioner inne på sommarlandet inklusive vattenparken. Det var smidigt att kunna gå fram och tillbaka till bilen och hämta badkläder och fikakorg när vi behövde och slippa släpa med oss allt runt i parken. Nackdelen var att det blev väldigt många turer fram och tillbaka. Förväntansfulla gick vi sedan in i parken. Ungdomarna var så klart mest nyfikna på berg-och dalbanorna, så vi gick direkt till "Flagermusen", som är en snurrig berg-ochdalbana. Tjejerna gillade denna och åkte den en gång till lite senare. Därefter gick vi vidare till "Hvirvelvinden", där man åker högt upp i luften samtidigt som man snurrar runt (liknande "Spin rock" på Liseberg). Näst på tur blev berg-ochdalbanan "Lynet", som accelererar från 0 till 80 km/h på 2 sekunder och den blev allas favorit. Vi promenerade sedan vidare till en annan del av parken, där vi åkte träbanan "Falken" , vilken jag tyckte var väldigt rolig och lagom pirrig i magen, dock väldigt skranglig. Därefter åkte vi "Orkanen", som går både över och under vatten. Lite läskigt tyckte jag det var att inte ha något handtag att hålla sig i, men ungdomarna gillade den. Tjejerna tog sedan en tur i "Egerntårnet", som innehöll lite magpirr från 11 meters höjd. Efter detta var det dags för en fikapaus, så vi gick till bilen för att hämta kylväskan. Vi satte oss på en bänk i skuggan vid en jättestor hoppkudde och där blev vi kvar en lång stund efter fikat, då detta visade sig vara favoritattraktionen för ungdomarna! Bredvid den stora hoppkudden fanns också trampoliner och även dessa besöktes under en lång stund.

Efter fika och hoppkuddar var vi nu redo att ta oss an vattenparken. I omklädningsrummet finns skåp att hyra. Tyvärr var det så kallt och blåsigt att besöket där blev ganska kort. Tjejerna och en av killarna gick i vågbassängen, där vattnet var uppvärmt till 27 grader och badade en stund. Sedan hämtade de en jättebadring och gick upp i ett högt torn för att åka en vattenrutschbana. Tjejerna åkte den två gånger och sedan var det bara den yngsta som ville fortsätta bada. Hon åkte en annan slingrig vattenbana, som hon dock tyckte var lite osäker, då hon åkte ur ringen och sedan en annan som gick väldigt långsamt. Slutligen åkte hon Surf hill, där man ligger på magen på en madrass och kan tävla med andra. Dock var vattnet väldigt kallt i alla bassänger förutom i vågpoolen så här fick även hon nog. Barnen var nog överens om att Skara sommarlands vattenland är bättre.

Efter vattenlandet var det dags för lunch. Vi hade med oss korv och begav oss till ett stort grilla-själv-område för fri användning, där det står Weber-grillar tända. Det fanns många grillar och gott om sittplatser både i sol och skugga. Vid grillarna hängde grilltänger, så det behöver man inte ha med sig. Efter en välbehövlig matpaus hamnade vi återigen vid den stora hoppkudden. Jag och tjejerna gick sedan till "Skattejagten", som är en utmanande hinderbana för hela familjen. Man ska ta sig igenom en mängd olika hinder som labyrint, klättervägg, rutschbana, nät, flottar och balanshinder. Det finns genvägar att ta för den som inte vill eller vågar ett hinder. Det var en väldigt lång hinderbana och tjejerna tyckte den var jätterolig. Själv använde jag ganska många genvägar...

Det finns många attraktioner och lekplats för mindre barn, så parken lämpar sig i stort sett till alla åldrar. Här finns attraktioner som liknar FlumeRide och Kållerado på Liseberg. Man kan även åka ett tåg runt i parken. Förutom alla attraktioner finns det även t.ex. hästridning, guldvaskning, kanotturer, skytte, minigolf och 4D-biograf. Det finns många olika matställen och vid dammen ligger Hotell Fårup, där man både kan äta och övernatta med utsikt direkt in i parken. Det är tillåtet att ta med sig hund in i parken och vid ingången har de vid en husvägg placerat tre vattenskålar i olika höjd för de fyrbenta gästerna.

Sammanfattningsvis tyckte vi Fårup Sommerland var en väldigt fin och välskött park mitt i ett skogsområde med gott om sittmöjligheter och skugga. Personalen hade alltid ett leende på läpparna eller ett skojfriskt ord. Det var inte så långa köer när vi var där så vi hann med allt vi ville under dagen. Men om det är fler besökare och längre köer så kanske det inte räcker med en dag. Ungdomarna tyckte hoppkudden och trampolinerna var roligast, men också "Orkanen", "Lynet" och "Hvirvelvinden". Tjejerna tyckte även "Flagermusen", men framförallt hinderbanan, var roliga. Själv tyckte jag det var lite lagom "läskiga" åkattraktioner som jag kunde åka med på, så jag var nöjd. På det hela taget tycker vi att Fårup Sommerland definitivt är värt ett besök!